در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

با قرآن

* یا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناکَ خَلیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوی‏ فَیُضِلَّکَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذینَ یَضِلُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ شَدیدٌ بِما نَسُوا یَوْمَ الْحِسابِ
اى داوود ما تو را در زمین خلیفه [و جانشین] گردانیدیم پس میان مردم به حق داورى کن و زنهار از هوس پیروى مکن که تو را از راه خدا به در کند در حقیقت کسانى که از راه خدا به در مى‏روند به [سزاى] آنکه روز حساب را فراموش کرده‏اند عذابى سخت‏خواهند داشت

ص / 26

بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

آقای مشکی! متشکرم!

چهارشنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۲:۰۴ ب.ظ

 

در دوره دبیرستان، علیرغم پیش بینی خانواده تصمیم گرفتم در رشته علوم انسانی تحصیل کنم. همان سال دوم دبیرستان که درسهای تخصصی رشته ها ارائه میشد، درس اقتصاد را اخذ کردم. دبیرمان آقای قدبلندی بود که اغلب کت و شلوار چهارخانه مرتب می پوشید، نامشان هم آقای مشکی بود. بعداً فهمیدم از دوستان و همکلاسی های پدرم بوده اند.

اولین جلسه درس اقتصاد در روزهای خوب مهرماه، ایشان سؤال اوّل را مطرح کردند: علم اقتصاد چه تعریفی دارد؟ تقریباً هیچکدام ما چیز زیادی در این باره نشنیده بودیم. خودشان منبر را ادامه دادند و گفتند در بالای صفحه اول کتابتان بنویسید: علم اقتصاد عبارتست از علم تخصیص منابع محدود به خواسته های نامحدود.

بعد شروع کردند به توضیح و تمثیل برای جاانداختن این تعریف که من به زبان امروزی درسم را پس میدهم: تصوّر کنید کلّ درآمد ماهانه شما یک میلیون تومان است. این منبع شما، محدود است. اما خواسته ها و نیازهای شما چیست؟ مثلاً یک خانواده چهار نفره، با این یک میلیون تومان چه باید بکند؟ احتمالاً سقفی برای زندگی که یا به صورت اجاره است یا اقساط وام. مبالغی برای خوراک شامل گوشت، برنج، مرغ، سبزیجات، ماهی، تخم مرغ، نان، پنیر، مربا، عسل، اقسام لبنیات، خوراک مدرسه بچه ها، هزینه های مدرسه، لوازم التحریر، سفر، تفریحاتی مثل سینما، موسیقی، ورزش، لباس، هزینه های آب، برق، گاز، تلفن، موبایل، اینترنت و... . علاوه بر این شما میخواهید مبلغی هم پس انداز کنید.

می پرسید که چگونه ممکن است با یک میلیون تومان همه این هزینه ها را پرداخت؟ آقای مشکی میگوید: نمی شود! منابع شما همچنان محدود است و کفاف هزینه های شما را نمی دهد! چه باید کرد؟ باید دست به گزینش و اولویت بندی زد. مثلاً خانه، خوراک اصلی، آب، برق، گاز، تلفن و هزینه مدرسه قطعاً باید پرداخت شود امّا نیاز نیست هر روز صبح هم مربا، هم عسل، هم خامه سر سفره باشد و... . این معنای ساده علم اقتصاد است.

وقتی به اقتصاد کلان می رسیم که راجع به مدیریت منابع عمومی است، همینطور عمل میکنیم. به قول آقای هاشمی طبا، منابع کشور محدود است. این که بگوییم نمیتوانیم و نمیشود همه خواسته ها را برآورده کرد، ناشی از خودباختگی و ضعف نیست، ناشی از «چوب ادب بودجه» است. دولتها ناگزیر به انتخاب هستند. به خصوص وقتی درآمد آنها کم است یا تعهّداتی قبلاً برعهده آنها گذاشته شده، انتخابهای آنها نیز محدودتر میشود. تعهّداتی مثل مسکن مهر، وامهای تکلیفی، استخدامهای دولتی و شبه دولتی بی ضابطه، یارانه های نقدی، هزینه های جاری و البته هزینه های عمرانی طرحهای ناتمام مانده و تسویه بدهی های داخلی و خارجی. هر دولتی، پس از تعیین تکلیف تعهّدات باقیمانده ناشی از «اصل دوام دولت» میتواند برای باقی مانده بودجه در حدود قوانین بالادستی مثل قانون برنامه – که بخشی از درآمد کشور را به صندوق توسعه ملّی میسپارد – برنامه ریزی کند و باید این برنامه را سال به سال تحت بودجه سالانه از تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان بگذراند.

این همه بخشی از درس جلسه اول اقتصاد دوره دبیرستان ما بود. آقای مشکی! سپاسگزارم که با حساسیّت به ما درس دادید تا امروز برای انتخاب دولت آینده، دقّت کنیم و به کسانی که تعهّدات بدون پشتوانه و حساب و کتاب می دهند، اعتماد نکنیم. این که کسی بدون توجه به ضوابط فوق، مدّعی افزایش یارانه یا پرداختهایی خارج از مقررات بیمه بیکاری شود، باید پاسخ دهد که با فرض مبنا قرار دادن قانون بودجه 96، برای قانون بودجه 97 قرار است از کدام هزینه ها بکاهد یا چگونه به درآمدها بیفزاید؟

 

این یادداشت را همزمان با روز معلّم، تقدیم میکنم به همه معلّمانی که مستقیم و باواسطه، از ایشان آموخته ام. 

نظرات  (۱)

دکترمقامی عزیز
سلام
یادداشت شما را مطالعه کردم و مطالبی را آموختم سپاس از آنچه مرا آموختی اما احساس کردم چندنکته در مورد نتیجه ای که گرفتید از درس آقای مشکی را نقد و تحلیل کنم.
آنچه را که شما از آن بعنوان تعهد از دولتهای گذشته نام بردید حقیقتی غیرقابل انکارست لکن توسعه کشور براساس برنامه های پنج ساله برنامه ریزی شده که دولت متعهد به انجام آن بوده که از جمله آن انجام پروژه های عمرانی بااعتبارات چند مرحله ای سنگین می باشد که بعضا ده تا پانزده سال نیاز به زمان دارد که می بایست به پایان برسد که برای پیشرفت کشور لازم است.
اما در مورد پرداخت یارانه ها که بعنوان یک ضعف همیشه مطرح میشود قابل ذکر است که بخش زیادی از مردم کشور مااز طبقه متوسط به پایین هستند که کمترین استفاده را حاملهای انرژی دارند به نحوی که برای تقریب ذهن نزدیک به 60 درصد یارانه حاملهای انرژی در حال حاضر علی رغم هدفمندی یارانه ها در اختیار قشر برخوردار بوده که این امر با عدالت اجتماعی منتفات دارد. اقشار کم درآمد در خانه هایی بامساحت 40تا 70متر درحال زندگی هستند که یا فاقد خودرو هستند ویا چنانچه خوردو هم داشته باشند کمنرین استفاده را از خودرو دارند.
شاید برای خیلی از افراد برخوردار تصور اینکه دریافت یارانه از یک طرف باعث بهبود معیشت قشر مستضعف شده و از طرفی دیگر در حال رفع یکی از بزرگترین معضلات کشور در زمینه مصرف گرایی است سخت باشه اما بهتر است این حقیقت را باور کنیم.
بهتر است باور کنیم که مستضعفین جزئ این کشور هستند
باور کنیم مسکن مهرمشکل مسکن بسیاری از کارگران.کارمندان وفقرا ومستضعفین را رفع کرد وقتی همسایه خودم رو بیاد میارم که با سه فرزند حتی تصور خانه دار شدن رو نداشت و به یکبار با پرداخت ده میلیون تومان که معادل پول پیش منزل استیجاریش بود خانه دار شد دست تمام کسانی که این خدمت بزرگ را به مستضعفین کردند میبوسم از اینگونخ افراد بسیار میشناسم که دیگر مشکل غیرقابل حلی به نام مسکن ندارند.
بهتر است مدتی دست از کار بکشید به شرق اصفهان و روستاهای آن سفر کنید تا متوجه این موضوع بشوید که مسکن مهر و یارانه ها اگر بزرگترین خدمت نظام به مردم نباشد حداقل جزئ بزرگترینهاست.
در مورد افزایش یارانه ها و بحث کارانه صحبت کردید استاد عزیز این موضوی با حذف ثروتمندان از پرداخت یارانه قابل انجام است و برای تحقق عدالت اجتماعی لازم است آنچنانکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته جخان درجال انجام است.
اگر منظور از غیرقابل انجام بودن این کار تحقیر کاندیدای ریاست جمهوری است بهتر است عملکرد دولت درسه برابر کردن نزدیک به ده میلیون نفر از مردم را در ایام انتخابات مطالعه بفرمایید.
ضمنا بنده شما رو نمیشناسم و جزئ دانشجوهای شما هم نیستم جواب پیام بنده را چنانچه صلاح دونستید همینجابنویسید.
مننون
پاسخ:
سلام. دو نکته را درباره پاسخ شما عرض میکنم و قبل از آن این که من نه جزو قشر برخوردار هستم (باز تا تعریف برخوردار چه باشد. من شکر میگویم و از این جهت کاملاً خود را برخوردار میدانم) نه خودروی شخصی دارم و نه مسکن مهری که دریافت کرده ام را توانسته ام بهره برداری کنم. لازم است درباره مسکن "مناسب" بیشتر تأمّل کنیم. اما آن دو نکته: 
1 - هر نامزدی که درباره تغییر در پرداختهای نقدی صحبت میکند باید به طور شفاف، منابع آن را اعلام کند که تا به حال در فضای عمومی بیان نشده که منابع کدام است؟ اگر هدف افزایش یارانه همگان است مسئله عدالت اجتماعی چه میشود و اگر همین برنامه دهکهای پایین و مشمولین بهزیستی و کمیته امداد است، این که تحصیل حاصل است و عمل دیگران را شعار خود جا زده اند. این عدم شفافیت، آزاردهنده است.
2- اگر یارانه فقط حاملهای انرژی هدفمند شده باشد (که بیش از این است)، الآن یک حق مکتسبه ای ایجاد شده و هیچ کس جرئت طرح حذف آن را ندارد. تکلیف آقای هاشمی طبا، جداست! باید دولت و مجلسی که چنین جراحی خطیری را انجام داد اینک مؤاخذه کرد که چرا گفت این پول خود مردم است و میدهیم تا خودشان درباره هزینه کردنش تصمیم بگیرند؟ چرا آن را صرف توسعه حمل و نقل عمومی، کاستن از ولع شهروندان برای خودروی شخصی و توسعه محیط زیستی نکردند؟ به هرحال کسی نمیتواند بگوید که ولو بطور غیرمستقیم و با کاهش هزینه خدمات حمل و نقل، از یارانه باصطلاح غیرهدفمند حاملهای انرژی بهره مند نشده است! این یارانه برای برخورداران، مستقیم و احتمالاً با رقمی بیشتر و برای اقشار ضعیف، غیرمستقیم و با کاهش هزینه خدمات همه کالاها فراهم میشد. خلاصه آن که یارانه اصلاً هدفمند نشده که درباره اجرایش بحث کنیم! غیرهدفمند غیرمستقیم به غیرهدفمند مستقیم تبدیل شد!
توفیق شما دوست گرامی را از خداوند منان خواستارم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">