در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

با قرآن

* یا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناکَ خَلیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوی‏ فَیُضِلَّکَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذینَ یَضِلُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ شَدیدٌ بِما نَسُوا یَوْمَ الْحِسابِ
اى داوود ما تو را در زمین خلیفه [و جانشین] گردانیدیم پس میان مردم به حق داورى کن و زنهار از هوس پیروى مکن که تو را از راه خدا به در کند در حقیقت کسانى که از راه خدا به در مى‏روند به [سزاى] آنکه روز حساب را فراموش کرده‏اند عذابى سخت‏خواهند داشت

ص / 26

بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۹ مطلب در خرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است


رشته فقه و حقوق اسلامی – مؤسسه آموزش عالی شهید اشرفی اصفهانی

استفاده از کلیه اسناد و معاهدات بین ­المللی آزاد است. پاسخ به دو پرسش، کافی است.

 

یک. به انتخاب خود، یکی از اختلافات حقوقی بین ­المللی ایران با دولت­های دیگر را مطرح کنید. اختلاف موردنظر شما می­تواند اختلافی خیالی و غیرواقعی باشد؛ در این صورت درباره سناریوی خود (ماجرا یا داستان موردنظر) به قدر کافی توضیح دهید و سپس...

بیان کنید که چرا این اختلاف، به نظر شما اختلافی حقوقی است؟

چه مکانیزم­های حقوقی برای حل این اختلاف ممکن است وجود داشته باشد و شرایط استفاده از این مکانیزم­ها در حقوق بین ­الملل چیست؟

آیا این اختلاف، با روش­های سیاسی قابل حل است؟ شما کدام روش سیاسی را پیشنهاد می­کنید و چرا؟

 

دو. به نظر شما، کشور فرضی و خیالی «ناریا (NARIA)» چگونه می­تواند در ایجاد مقررات حقوقی بین­ المللی، تأثیرگذار باشد؟

 

سه. «از آنجا که مسأله ربوده شدن تعدادی از دختران نیجریه­ای توسط گروه بوکوحرام، یک مسأله داخلی است؛ دولت بوسنی، حق ندارد با صدور بیانیه یا تقاضای مداخله شورای امنیت در این موضوع، در امور داخلی نیجریه مداخله کند.» این نظر را از منظر حقوق بین ­الملل، نقد و بررسی کنید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۳ ، ۱۷:۴۷
امیر مقامی


 

مقاله «مسئولیت افراد در جبران خسارت قربانیان نقض های شدید حقوق بشردوستانه» در شماره 40 فصلنامه مطالعات بین المللی (بهار 1393) منتشر گردیده است. این شماره فصلنامه ویژه نامه ای است که با همکاری کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و کمیته بین المللی صلیب سرخ به موضوعات حقوق بشردوستانه اختصاص یافته است. سایر مقالات در موضوعاتی نظیر حملات سایبری، حقوق بزه دیدگان و شهود در دادرسی های بین المللی، جنگ هوایی، جنگ زیردریایی، حقوق بشردوستانه در قرآن، هواپیماهای تهاجمی بدون سرنشین، حق وتو، اصل تلاش مقتضی، دکترین مسئولیت حمایت و نقش رسانه در حقوق بشردوستانه تدوین شده اند. فصلنامه مطالعات بین المللی، با همت دکتر مهدی ذاکریان (صاحب امتیاز و مدیرمسئول) منتشر می شود و حقوقدانانی همچون رینالد اوتنهوف، شریف بسیونی، ویلیام شاباس و سید مصطفی محقق داماد ازجمله اعضای هیئت تحریریه آن هستند. این مجله در سایت heinonline نیز منتشر می شود.

در ادامه، چکیده مقاله و نتیجه گیری آن را مطالعه می کنید:

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۳ ، ۰۹:۵۸
امیر مقامی

 

کارشناسی ارشد حقوق بین الملل

خرداد 93 – مؤسسه آموزش عالی شهید اشرفی اصفهانی

به دو مورد از پرسش­ها، به طور دقیق، مستدل و مستند پاسخ دهید.

 

دو مفهوم «حقوق بشر» (در معنای حقوقی بین­ المللی آن) و «حق النّاس» را از جهات تاریخ پیدایش، ماهیت حق­ها و ذی­حقان، و مصداق­ها مقایسه کنید.

 

«حقوق بشر» چه تأثیری بر مفاهیم «حاکمیت ملّی»، «عدم مداخله»، «صلح بین­ المللی» و «جامعه بین­ المللی» گذاشته است؟ به طور دقیق و منجّز، پاسخ دهید.

 

چنانچه، یکی از موضوعات مندرج در منشور پیشنهادی حقوق شهروندی را نقد و بررسی نموده­اید، خلاصه­ ای از گزارش خود را بنویسید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۳ ، ۰۸:۵۸
امیر مقامی

خرداد 93 – مؤسسه آموزش عالی شهید اشرفی اصفهانی

 

استفاده از قانون مدنی آزاد است. پاسخ کامل، مختصر، مستدل و مستند به هر دو پرونده ضروری است.

 

پرونده اول: می­دانید که پس از برگزاری همه ­پرسی در منطقه «کریمه»، این منطقه از کشور اوکراین جدا و به کشور روسیه پیوسته است. در چنین شرایطی، چند روز قبل از الحاق رسمی این منطقه به روسیه، یک شرکت مسافربری افغانی با شرکتی اوکراینی (تولیدکننده هواپیما) جهت خرید هواپیمایی معیّن، در یکی از شهرهای کریمه قراردادی منعقد نموده است. شرکت اوکراینی که پیش از تحویل هواپیما، آن را جهت همکاری­های فنی و کنترل کیفی به ایران فرستاده است، در تسلیم هواپیما تعلّل می ورزد و دیروز طی قراردادی در ایران، همان هواپیما را برای مدت یک سال در اجاره یک شرکت مسافربری ایرانی قرار داده است. در نتیجه شرکت افغانی قصد دارد دعوایی با خواسته­ تسلیم هواپیما، علیه شرکت اوکراینی در دادگاه­های ایران، اقامه نماید. با توجه به شرایط حاضر و مقررات حاکم، امکان طرح دعوی در ایران، قانون حاکم بر صلاحیت دادگاه ایرانی، قانون حاکم بر قرارداد بیع و تعارض حقوق شرکت ایرانی (مستأجر هواپیما) و شرکت افغانی (خریدار هواپیما) را مورد بررسی قرار دهید.

 

پرونده دوم: ریچارد فرای، ایران­شناس آمریکایی که اخیراً درگذشته، وصیت کرده که در شهر اصفهان به خاک سپرده شود. چند سال پیش نیز خانه­ ای در خیابان ابن سینای اصفهان، از طرف رئیس جمهور وقت به وی اهدا و با وصیت مزبور موافقت شد. حال، با توجه به آموزه­ های حقوق بین­ الملل خصوصی، وصیت مزبور در کدام دسته ارتباطی قرار می­گیرد؟ توصیف مزبور طبق چه قانونی باید انجام شود؟ قانون حاکم بر وصیت وی، قانون کدام کشور است؟ در صورت نافذ بودن وصیت، به نظر شما مانعی در اجرای قانون خارجی وجود دارد؟ چنانچه، وی نسبت به خانه اهدایی نیز وصیتی نموده باشد، این وصیت تابع قانون کدام کشور است؟ سهم­ الارث همسر وی از این خانه، تابع کدام قانون است؟ مالیات بر ارث نسبت به این خانه به موجب کدام قانون تعیین خواهد شد؟

 

۷ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۳ ، ۰۸:۵۶
امیر مقامی

نارنجستان قوام - سقف و ستون چوبی


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۳ ، ۲۳:۱۲
امیر مقامی


 کتیبه خط میخی - آپادانا - تخت جمشید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۳ ، ۲۳:۰۷
امیر مقامی

 

بازار وکیل

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۳ ، ۲۲:۵۷
امیر مقامی

هفته گذشته سفری به شیراز داشتیم و تجدید دیدار با زمانه حافظ و سعدی... گذری غمگینانه در شکوه از دست رفته پارسه و... از میان این همه، شاید آنچه بیشتر ماندنی است و سوغات برای خود آوردم، سه اثر از بهرام بیضایی بود. کتابهایی که در یک حراج در سینما سعدی شیراز، خریدم و یکی شان «تاراج نامه» که ابتدا فریب کوتاهی اش را خوردم و شروع به خواندن کردم؛ دیدم هر واژه اش کتابی است!

بهرام بیضایی همان ابتدای تاراج نامه، تکلیف را با خودش و خواننده اش معلوم کرده است؛ قضاوت او و خلاصه تاریخ دیپلماسی ایران چنین است: از ماست که بر ماست! چنان مشغول خویشیم و اصحاب عقاید گرفتار تقابلند که بیگانه را نیازی به روزن نیست؛ دروازه دربازه است!

تاراج نامه، حکایت دختر و پسری است که به امید رهایی در لباس جنس مخالف رفته اند؛ دختر فکر میکند در لباس مردانه تواند گریخت و پسر فکر میکند امید بقای حیات در لباس زنانه بیشتر است؛ تا این که به یک تاتار دور از خانه و همسر می رسند...

و نهایتا، این "خویشتن" خویش است که امید نجات است؛ نه لباس و ظاهر دیگری. این دست من و گزلیک من است که با امید به خویشتن رهایی می آفریند؛ نه نقاب و کلاهخود قلابی و پیش از همه اینها: منِ من، اندیشه ی من.

نثر بیضایی، چنان در این اثر مسحورکننده است که در سفری برای سیاحت دست از آن نمی کشم و با رنج و اندوه شخصیت هایش همراه می شوم! و جالب تر، آن همه واژه مغولی که شاید روزی مرسوم بوده و دیگر در میان واژگان ما مهجورند؛ از میانشان برخی هم مانده اند.

آنقدر تک مضراب ناشنیده و ساحرانه در این متن هست که گزینش یکی از گزینش دیگری سخت تر! برای من که درگیر فرم و معنا در حقوقم، این یکی از مابقی بیشتر جلوه کرد و ماند:

خود را گفتم صورت دیگر کنم، معنا نیز دیگر شد!

ما هم پیش از مغول، هم پس از آن... تا امروز... همیشه در تاراج خویشتن بوده ایم تا تاراج دشمن! وقتی پیش پله های آپادانا قدم می زدم و عکس می گرفتم، این چند سطر اخوان را زمزمه می کردم: ما فاتحان شهرهای رفته بر بادیم...

 

+ آخر شاهنامه – مهدی اخوان ثالث

+ تصویر - اینستاگرام

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۲۱
امیر مقامی


 

معمولاً این موضوع که چه ماجراها و رویدادهایی (از جمله تحوّلات روز)، ممکن است در سؤالات امتحانی پایان ترم مطرح شوند، از سؤالات رایج دانشجویان است. گرچه حتی طرح پیشاپیش سؤالات امتحانی نیز گاهی ممکن است؛ اما فعلاً قصد این کار را ندارم و چنین کاری نیز باید در کلاس درس انجام شود تا حداکثر برابری آموزشی رعایت گردد. با وجود این، در این فرصت چند تیتر کوتاه زیر، گویای بخشی از ماجراهایی است که تسلّط بیشتر بر آنها ممکن است، پاسخگویی دانشجویان را در آزمون­های این ترم، تسهیل کند. از همه دانشجویان دوره کارشناسی می خواهم که به این واژه ها فکر کنند؛ همدرسان خود را از آنها مطلّع سازند و درباره این که کدامیک از آنها ممکن است در آزمون آنها مطرح شود، با هم مشورت کنند. همچنین به این موضوع فکر کنند که هر یک از این موضوعات، از چه زاویه ای ممکن است در آزمون مربوطه آنها مطرح گردد. ضمناً ممکن است بعضی ماجراها در درسهای مختلف، از جنبه های متفاوتی مورد سؤال قرار گیرند. به طور مثال، ماجرای کریمه و کشمکش روسیه، اوکراین، اتحادیه اروپا و غرب می تواند هم در حقوق بین الملل خصوصی و هم در حقوق بین الملل عمومی مطرح گردد.

 امیدوارم در کمال آرامش و با مطالعه و دقت، آزمون های این ترم را پشت سر بگذارید.

 

ماجراها و کلیدواژه های پیشنهادی برای اندیشیدن:

کریمه

ریچارد فرای

بوکوحرام (نیجریه)

آمیا (آرژانتین)

معاهده منع گسترش سلاح­های هسته ای (ان.پی.تی)

ایران

صنایع هوایی ایران و اوکراین

داستان­نویسی و تخیّل!

۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ خرداد ۹۳ ، ۲۱:۴۵
امیر مقامی