در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

با قرآن

* یا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناکَ خَلیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوی‏ فَیُضِلَّکَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذینَ یَضِلُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ شَدیدٌ بِما نَسُوا یَوْمَ الْحِسابِ
اى داوود ما تو را در زمین خلیفه [و جانشین] گردانیدیم پس میان مردم به حق داورى کن و زنهار از هوس پیروى مکن که تو را از راه خدا به در کند در حقیقت کسانى که از راه خدا به در مى‏روند به [سزاى] آنکه روز حساب را فراموش کرده‏اند عذابى سخت‏خواهند داشت

ص / 26

بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۱ ثبت شده است

حدود ۱۵ سال است که بحران #ریزگرد از انحصار مناطق بیابانی و کویری درآمده، ابتدا غرب، جنوب غربی و مرکز ایران را به کام نفس‌تنگی کشاند و اکنون پا از فراز البرز نیز آن طرف‌تر گذاشته تا شاید نهادهای حاکمیتی را نیز متوجه حضور خود کند. چه شد که چنین شد؟ آیا میهمانان جدید آب و هوای ایران که شاخص کیفیت هوای ایران را احتمالا به بدترین وضعیت در طول تاریخ رسانده‌اند، پدیده‌ای طبیعی هستند یا حاصل دخالت بشری؟ از این که بگذریم، حقوق بین‌الملل چه پاسخی برای این پدیده‌ی فرامرزی دارد؟ اگر دستکاری ترکیه یا هر کشور دیگری در طبیعت، در وضعیت فعلی مؤثر بوده، آیا آن کشور تعهدی بین‌المللی را نقض کرده است؟ آیا مسئولیت بین‌المللی متوجه آن کشور است؟ راهکار ترمیم و جبران چیست؟ اگر این میهمانان ناخوانده، خارجی‌اند وظایف دولت ایران در این زمینه چیست؟
چهل و پنجمین نشست سحبا به این پرسش‌ها می‌پردازد. میهمان نخست نشست، آقای دکتر علی مشهدی دانشیار حقوق بین‌الملل دانشگاه قم هستند که سالهاست در حوزه حقوق بین‌الملل محیط زیست به آموزش و پژوهش اشتغال دارند. میهمان دوم خانم طناز حری فراهانی هستند که پایان نامه کارشناسی ارشد خود را در همین حوزه نگاشته و اکنون پژوهشگر مقطع دکتری حقوق بین‌الملل در دانشگاه آزاد تهران مرکز هستند و همزمان در دانشگاه استکهلم، به تحصیل در رشته‌ی حقوق بشر و دموکراسی مشغولند.
مدیر نشست نیز خانم دکتر مهناز رشیدی هستند که مقالات و سخنرانی‌هایی در ارتباط با مسائل حقوق بین‌الملل محیط زیست، حقوق بین‌الملل آب و البته سدسازی‌های اخیر ترکیه داشته‌اند.
انجمن علمی حقوق بین‌الملل دانشگاه قم نیز در این نشست ما را یاری خواهد کرد.
این نشست را در ادوب کانکت دنبال کنید و اگر برای دریافت لینک، مشکلی دارید، پیام بگذارید.

http://meeting-2.yazd.ac.ir/eroom-a_maghami 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۴ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۳:۲۹
امیر مقامی