در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

با قرآن

* یا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناکَ خَلیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوی‏ فَیُضِلَّکَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذینَ یَضِلُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ شَدیدٌ بِما نَسُوا یَوْمَ الْحِسابِ
اى داوود ما تو را در زمین خلیفه [و جانشین] گردانیدیم پس میان مردم به حق داورى کن و زنهار از هوس پیروى مکن که تو را از راه خدا به در کند در حقیقت کسانى که از راه خدا به در مى‏روند به [سزاى] آنکه روز حساب را فراموش کرده‏اند عذابى سخت‏خواهند داشت

ص / 26

بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۱۰ مطلب در مهر ۱۳۹۲ ثبت شده است

جلسه دفاع از رساله کارشناسی ارشد حقوق بین­ الملل

 

با عنوان

حقوق اسیران جنگی با رویکرد جنگ ایران و عراق

 

نگارنده

مهدی جان نثاری

 

استاد راهنما

دکتر علیرضا آرش پور

 

استاد مشاور

دکتر منوچهر توسلی

پنجشنبه 9 آبان 92 - ساعت 16

اصفهان، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی

ساختمان شماره یک، طبقه سوم، سالن شهید مطهری

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۲ ، ۱۸:۴۹
امیر مقامی


منظورم از عنوانی که برگزیده ام این نیست که مقامات دولت جدید واقعا «دکتر» هستند یا نه و اصلا بر این باورم که مقامات سیاسی نیازی به این عناوین ندارند! بهتر است جامعه مقامات را در جایگاه مسئولیتشان بشناسد تا با سمت دانشگاهی شان. «دکتر» بودن و «دکتر»شدن، تا اینجا آخرین حلقه سیاست «دوربرگردان» در برابر نیروهای انسانی تحصیلکرده دانشگاهی است یا یک پرستیژ اجتماعی؟ یک حق فردی برای ادامه تحصیل یا فرصتی برای پژوهش و تحقیق؟ فرصتی برای رسیدن به منابع قدرت یا فرصت ماندن در آکادمی برای علاقه­مندان دانش و پژوهش؟ هر چه هست و چه بسا همه اینها و چیزهایی جز اینها هم هست؛ به هرحال در دولتی که عنوان «دکتر» بارها به چالش اجتماعی و سیاسی انجامید، به یک مسأله مهم آموزش عالی هم تبدیل شد. مسأله این بود که شکایت­های بی­شماری درباره ناعادلانه بودن روش جذب دانشجوی دکتری وجود داشت.

۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۲ ، ۱۷:۵۵
امیر مقامی

نخستین پوستر ساده دومین همایش مطالعات حقوق عمومی منتشر شد.

پوستر ساده 1

مایه مباهات است که با بازنشر آن، فرصتی برای اطلاع رسانی بیشتر و نهایتا افزایش سطح علمی همایش فراهم نمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۲ ، ۱۹:۴۹
امیر مقامی

دومین همایش مطالعات حقوق عمومی با تمرکز بر موضوعات حقوق بین­الملل توسط گروه حقوق مؤسسه آموزش عالی شهید اشرفی اصفهانی در اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر، مطالعه فراخوان و اطلاع از ضوابط و نحوه ارسال مقاله به پایگاه اینترنتی همایش نگاه کنید:

http://spl-ac.blog.ir/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مهر ۹۲ ، ۲۰:۰۹
امیر مقامی


بالاخره و درست ساعاتی پس از گفتگوی تلفنی رؤسای جمهور ایران و امریکا، نمایندگان دولتهای عضو شورای امنیت از جمله امریکا و روسیه توانستند به توافقی حداقلی درباره سوریه دست یابند و قطعنامه 2118 این شورا به وضعیت سوریه و مقابله با سلاح های شیمیایی اختصاص یافت. این جلسه از معدود جلسات شورای امنیت بود که در سطح وزرای خارجه برگزار شد و با «اتفاق» آراء به سرانجام رسید.

درباره آن قسمت از قطعنامه که به نظارت بر سلاح های شیمیایی مرتبط است، باید گفت همان اتفاقی افتاد که چندی پیش در یادداشت "عبور از رضایت" به آن اشاره کردم؛ یعنی بعضی تعهدات شکلی در قالب قطعنامه شورای امنیت به سوریه تحمیل شد. این تحمیل در دو قسمت است، یکی این که ضوابط نظارتی درباره سوریه به دلیل وضعیت اضطراری پیش آمده از قالب تصمیم سازمان منع سلاح های شیمیایی (OPCW) به یک قطعنامه الزام آور شورای امنیت تبدیل شده است. این تصمیم شامل یک جدول زمانی درباره اجرای تعهدات سوریه است. بسیار واضح است که در صورتی که تصمیم سازمان به قطعنامه شورای امنیت راه نمی یافت (پیوست اول قطعنامه)، تضمین سیاسی برای اجرای آن تصمیم مشکل­تر بود. دوم این که گروهی از کارکنان ملل متحد در اجرای قطعنامه به سازمان کمک خواهند کرد. احتمالاً نقش نظارتی آنها پررنگ تر از نقش کمکی شان خواهد بود. از نظر ماهوی نیز قطعنامه نکات خاصی دارد. ازجمله این که فقط به منظور اطمینان از انهدام سلاح های شیمیایی سوریه به کشورهای عضو سازمان ملل اجازه می­دهد این سلاح­ها تحویل بگیرند، تحت کنترل در آورند، منتقل و نهایتاً نابود کنند. بدیهی است که همه اعضای سازمان چنین نخواهند کرد و احتمالاً تقسیم کار میان روسیه و امریکا انجام خواهد شد! و نکته جالب دیگر این که در مقدمه قطعنامه صراحتاً تکثیر و انتقال سلاح­های شیمیایی «تهدید صلح و امنیت بین­المللی» خوانده شده است و در جای دیگری از مقدمه «استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه»، به عنوان «تهدید صلح و امنیت بین­المللی» شناخته می­شود. این ادبیات نامتوازن در مقدمه، در متن ماده یک تا حدودی التیام می­یابد: شورای امنیت مشخص می­کند که «استفاده از سلاح شیمیایی در هر جا، تهدیدی است علیه صلح و امنیت بین­المللی». قطعنامه، با توجه به عضویت سوریه در معاهده مزایا و مصونیت های سازمان ملل متحد، مقرر می کند که اعضای OPCW که برای اجرای این قطعنامه به سوریه می­روند، از مزایا و مصونیت های مندرج در آن معاهده برخوردار شوند و تعهدات فرارضایت دیگری در این زمینه به سوریه تحمیل می کند. توضیح این که مطابق بخش 28 ماده 2 این معاهده، مؤسسات تخصصی وابسته به سازمان ملل که قرارداد موضوع ماده 63 منشور را با سازمان منعقد کرده اند ممکن است از مزایای معاهده برخوردار شوند، اما موافقت نامه میان OPCW و سازمان ملل یک موافقت نامه عادی خارج از ماده 63 منشور است و در نتیجه این سازمان، مؤسسه تخصصی وابسته به ملل متحد شناخته نمی شود تا از مزایای بخش 28 ماده 2 معاهده مزایا و مصونیت ها بهره مند شود.

مسأله ارجاع به فصل هفتم منشور (امکان اقدام نظامی یا تحریم علیه سوریه) در بند 21 قطعنامه پیش بینی شده است. مطابق این بند در صورت عدم اجرای قطعنامه، وضعیت سوریه ممکن است تحت فصل هفتم منشور در شورای امنیت مورد بررسی قرار گیرد و شورای امنیت تصمیم گرفته است فعالانه این موضوع را پی گیری کند.

موضوع مهم دیگر در قطعنامه، پیوست دوم است: حمایت شورای امنیت از اعلامیه ژنو مورخ 30 ژوئن 2012. مطابق این سند، هرگونه راه حل سیاسی باید به مردم جمهوری عربی سوریه واگذار شود  و چشم انداز آینده باید مبتنی بر دموکراسی، تکثر، اجرای تعهدات بین­المللی حقوق بشر، استقلال قوه قضاییه، حکومت قانون و فرصت برابر برای همه باشد.

 

+ این یادداشت در روزنامه اعتماد

http://etemadnewspaper.ir/Released/92-07-08/144.htm#253347

 

+ این یادداشت در رساله حقوق

http://rhoghough.ir/?p=12985

 

+ عبور از رضایت

http://maqami.blog.ir/post/109

+ خلاصه مذاکرات و متن قطعنامه

http://www.un.org/News/Press/docs/2013/sc11135.doc.htm

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مهر ۹۲ ، ۰۷:۴۵
امیر مقامی


نسخه اولیه درس گفتار حقوق بین­الملل ارتباطات که طی نیمسال تحصیلی جاری مورد بحث و گفتگو قرار می­گیرد، در لینک زیر در دسترس است:

 

» درس­گفتار حقوق بین­الملل ارتباطات – دوره کارشناسی ارشد

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۳ مهر ۹۲ ، ۲۱:۰۹
امیر مقامی


خرداد 89 – مرکز علمی کاربردی خانه کارگر اصفهان

 

توضیح: استفاده از قانون اساسی برای پاسخ به سؤالات مجاز است.

الف) یکی از وظایف قوه قضاییه در برابر قانون، «دادرسی مبتنی بر قانون» است. قواعد مربوط به این موضوع را نام ببرید و درباره هریک مختصراً توضیح دهید. (8 نمره)

ب) به سه مورد از سؤالات زیر پاسخ دهید (هر سؤال 4 نمره):

1 - منظور از «حق ابتکار قانون» چیست؟ مراجعی که در ایران از این حق برخوردارند کدامند؟

2- ویژگی «ضمانت اجرا» در مورد قواعد حقوقی و روشهای آن را توضیح دهید.

3- چه موضوعاتی در «حقوق اساسی» مطرح است؟ منبع اصلی حقوق اساسی ایران چیست؟

4 - فرایند «امضا و انتشار قانون» در ایران را باتوجه به اصول قانونی توضیح دهید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۹۲ ، ۲۲:۳۲
امیر مقامی


دی 88 – مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر اصفهان

 

به چهار مورد از سؤالات زیر  پاسخ دهید.

1 –   قاعده حقوقی را تعریف کنید.

2 - رابطه حقوق و اخلاق را از منظر هدفها، قلمرو و قواعد شرح دهید.

3 - با توجه به اصل 85 قانون اساسی کدام یک از مصوبات مجلس، «قانون آزمایشی» است؟

4 - با توجه به اصل 138 قانون اساسی، آیین نامه اجرایی و مستقل را تعریف کنید.

5 - چه موضوعاتی در حقوق اساسی مطرح است؟ منبع اصلی حقوق اساسی ایران چیست؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۹۲ ، ۲۲:۳۱
امیر مقامی


تابستان 89 – مرکز علمی کاربردی بهزیستی اصفهان

توضیح: استفاده از قانون اساسی در این امتحان آزاد است.

الف) یکی از وظایف قوه قضاییه در برابر قانون، «دادرسی مبتنی بر قانون» است. قواعد مربوط به این موضوع را نام ببرید و درباره هریک مختصراً توضیح دهید. (8 نمره)

ب) به سه مورد از سؤالات زیر پاسخ دهید (هر سؤال 4 نمره):

1 - منظور از «حق ابتکار قانون» چیست؟ مراجعی که در ایران از این حق برخوردارند کدامند؟

2 - منظور از معیار شخصی و سازمانی برای تمایز حقوق عمومی و حقوق خصوصی چیست و چه ایرادی دارد؟

3 - ویژگی «ضمانت اجرا» در مورد قواعد حقوقی و روشهای آن را توضیح دهید.

4 - منابع حقوق اسلامی (فقه) را بر اساس تقدم نام ببرید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۹۲ ، ۲۲:۳۰
امیر مقامی

مقاله «تقابل گونه­های تمامیت خواه پیشگیری از جرم با حریم خصوصی شهروندی» نوشته محمد شمعی که در شماره اخیر «مدرسه حقوق» (شهریور 92، ش 79) منتشر شده است از طریق لینک زیر در دسترس است.

 

» تقابل گونه­های تمامیت خواه پیشگیری از جرم با حریم خصوصی شهروندی

» کتابخانه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۹۲ ، ۱۹:۰۳
امیر مقامی