در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

با قرآن

* یا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناکَ خَلیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوی‏ فَیُضِلَّکَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذینَ یَضِلُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ شَدیدٌ بِما نَسُوا یَوْمَ الْحِسابِ
اى داوود ما تو را در زمین خلیفه [و جانشین] گردانیدیم پس میان مردم به حق داورى کن و زنهار از هوس پیروى مکن که تو را از راه خدا به در کند در حقیقت کسانى که از راه خدا به در مى‏روند به [سزاى] آنکه روز حساب را فراموش کرده‏اند عذابى سخت‏خواهند داشت

ص / 26

بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

در گزارش روزنامه اصفهان زیبا 

سه شنبه 17 تیر 99

پگاه ظاهری/خبرنگار

پس از مـعاهــده بــرجــام بــه‌عنوان پرحاشیه‌ترین توافق بین‌المللی ایران، خبر قراردادی 25ساله میان ایران و چین در روزهای اخیر سروصدای بسیاری به‌پا کرده است. چند روز پیش بود که محمود احمدی‌نژاد در مراسمی، صحبت از قراردادی 25ساله به میان کشید و با توضیح اینکه انعقاد آن به‌صورت مخفیانه و بدون اطلاع‌رسانی به ملت ایران صورت گرفته است، آن را بی‌اعتبار خواند. این موضوع در حالی از سوی رئیس‌جمهور سابق ایران مطرح شد که هیئت‌دولت اول تیر، پیش‌نویس نهایی همکاری‌های جامع ایران و چین را بررسی کرد و آن را به تصویب رساند، پیش‌نویسی که در سایت هیئت‌دولت نیز به آن اشاره شد: «در پی بحث و بررسی پیرامون برنامه همکاری جامع 25ساله ایران و چین، وزارت امور خارجه مأموریت یافت طی مذاکرات نهایی با طرف چینی، براساس منافع متقابل بلندمدت، این برنامه را به امضای طرفین برساند.»

 

صحبت از همکاری بلندمدت با چین از پنج سال پیش آغاز شد

ایـن تــــوافـــق بـــیــن‌الــمــللـــی کــه موضع‌گیری‌های بسیاری را به همراه داشت، چندان هم مخفیانه و جدید نبوده است. پنج سال پیش (بهمن 94) مـقـام مـعـظـم رهـبـری در پی ســفــــر «شی‌جـیـن‌پـیـنـگ»، رئــیـس‌جـمـهـور خلق چین به ایران و در دیدار با او، از توافق ایران و چین در راستای روابط استراتژیک 25ساله نیز صحبت کرده بودند. ایشان در آن دیدار و در خصوص این همکاری گفتند: «دولت و ملت ایران همواره به‌دنبال گسترش روابط با کشورهای مستقل و قابل اطمینان همچون چین بوده و هست و بر همین اساس، توافق رؤسای جمهوری ایران و چین برای یک روابط استراتژیک 25ساله، کاملا درست و حکمت‌آمیز است. جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه همکاری‌های چین در دوران تحریم را فراموش نخواهد کرد. سیاست‌های سلطه‌گرانه‌ برخی کشورها به‌ویژه آمریکا و همکاری غیرصادقانه‌ آن‌ها با کشورهای دیگر، موجب شده است کشورهای مستقل، به‌دنبال همکاری‌های بیشتر با یکدیگر باشند و توافق ایران و چین برای روابط استراتژیک 25ساله در همین چهارچوب است که باید با پیگیری جدی دو طرف، توافق‌ها حتما به مرحله عملیاتی برسند.» در عین حال شهریور سال گذشته، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در سفر به چین و در دیدار با مقامات این کشور، پیش‌نویس این قرارداد را به چینی‌ها داد و طی توییتی رسما این موضوع را اعلام کرد. پس از آن، هر دو کشور به بررسی بیشتر مفاد و جزئیات این توافق‌نامه پرداختند و سرانجام همان‌طور که اشاره شد، پیش‌نویس اولیه آن توسط دولت ایران، اول تیر به تصویب نهایی رسید. این‌ها همگی مواردی است که نشان از علنی بودن این قرارداد می‌دهد؛ آن‌چنان که علی ربیعی، سخن‌گوی دولت، نیز در نشست خبری خود در سوم تیر خبر آن را اعلام کرد. از سوی دیگر، این سند دو طرفه است و تنها پیش‌نویس آن از سوی دولت ایران به تصویب رسیده و مطمئنا به تصویب نهایی طرف مقابل و همچنین ملاقات‌های حضوری برای مذاکراتی درخصوص مفاد آن نیاز دارد. این موضوع همچنین در مجلس یازدهم جنجال زیادی به‌پا کرده است؛ آن‌طور که در جلسه علنی یکشنبه (15 تیر)، زمانی که محمدجواد ظریف اولین حضور خود را در پارلمان این دوره تجربه می‌کرد، با حجم عظیمی از انتقادها در خصوص سیاست‌های خارجی ایران مواجه شد و با اشاره به توافق بلندمدت ایران با چین گفت: «ایران ضمن حفظ سیاست همه‌جانبه و نشستن در برابر شش قدرت جهانی، با اقتدار روابط خود را با چین گسترش داد و اکنون ما در راستای قرارداد 25ساله با چین هستیم و در این قرارداد هیچ موضوع مخفی وجود ندارد. زمانی که آقای شی با رهبری دیدار کردند، بحث این قرارداد مطرح شد. زمانی که بنده پیش‌نویس آن را به چین بردم، باز هم اعلام شد. زمانی که چین به پیش‌نویس ما پاسخ داد، باز هم اعلام کردیم. زمانی در دولت چهارچوب پیش‌نویس بررسی و اعلام شد و هرگاه به توافق برسیم با شفافیت کامل اعلام خواهیم کرد.» ظریف این قرارداد را سیاستی واقع‌بینانه در راستای گذار جدید جهان از مرکزیت قدرت غرب به شرق خواند و افزود: «باید این واقعیت را درک کنیم که منبع قدرت در دنیا در حال تغییر است. ما باید واقعیت جدید دنیا را بپذیریم و این به آن معنا نیست که سیاست نه شرقی نه غربی را فراموش کرده یا کنار گذاشته‌ایم.»

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ تیر ۹۹ ، ۰۷:۵۰
امیر مقامی

خوشبختانه آخرین نشست فصل اول سحبا به بهترین وجه یکی از چالش‌های اساسی ایران در حوزه روابط بین‌المللی را مورد واکاوی قرار داد. دکتر ضیایی بیگدلی با تجربه شخصی خود به خوبی تلاش کرد این نکته را جا بیندازد که هنوز هیچ راهبرد روشنی در سیاست خارجی ایران درباره تجارت جهانی وجود ندارد و این عامل به اضافه اقتصاد نفتی و ضعف حکومت قانون، مانع جدی همگرایی با تجارت جهانی و بهره‌مندی از مزایای آن، به ویژه تقویت صلح و امنیت و بازگشت ناپذیرکردن تحریم‌ها است.
فایل تصویری به زودی در وبلاگ و کانال تلگرام منتشر خواهد شد.
از همراهی بی دریغ آقای دکتر ضیایی بیگدلی سپاسگزارم و امیدوارم کشورمان ظرفیت‌ نخبگان را به درستی مورد استفاده قرار دهد.

و بعد این که پس از یک مرخصی یک ماهه و با برنامه ریزی دقیق تر فصل دوم سحبا را آغاز خواهیم کرد. تا آن زمان ما را از نظرها، پیشنهادها (و همچنین تشویق‌ها!)ی خود بهره‌مند سازید.

فایل ویدیوی نشست اخیر و صحبتهای پایانی و اختتام را اینجا و اینجا ببینید.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ تیر ۹۹ ، ۱۰:۲۵
امیر مقامی

پانزدهمین نشست #سحبا میزبان دکتر صادق ضیایی بیگدلی، مذاکره کننده ارشد تجاری و از مذاکره کنندگان سابق ایران در #سازمان_تجارت_جهانی است. با این استاد خوش کلام دانشگاه شهید بهشتی درباره گذشته و آینده الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی گفتگو خواهیم داشت.
از بهار ۸۴ که ناگهان دست ممانعت آمریکا از پذیرش آغاز مذاکرات الحاق ایران برداشته شد، تا تابستان آن سال که دولتی دیگر بر سر کار آمد، تا تحریم‌های شورای امنیت و سپس #برجام و پدیدار شدن افق‌های تازه در مذاکرات و سپس سال پر فراز و نشیب ۹۶ روند الحاق ایران، همواره یک پرسش جدی برای فعالان حقوق اقتصادی و تجارت بوده است. گفتگوی سه‌شنبه شب فرصت مغتنمی است تا درباره آینده - که اکنون جز تاریکی وهم از آن چیزی پیدا نیست - نیز سخن بگوییم.
این آخرین قسمت فصل نخست سحبا خواهد بود و پس از آن برای حدود یک ماه به مرخصی خواهیم رفت تا دور تازه نشست‌ها را با رمقی جدید بیاغازیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ تیر ۹۹ ، ۰۹:۰۷
امیر مقامی

چهاردهمین برنامه سحبا در گفتگو با خانم دکتر ارفع نیا به موضوعی چالش برانگیز اختصاص داشت: انتقال تابعیت از مادر ایرانی به فرزندش.
حق تابعیت از بدو تولد، یکی از مصادیق حق بر هویت کودک است و خانم دکتر ارفع نیا هنوز امید دارند با اصلاح بند ۲ ماده ۹۷۶ #قانون_مدنی عبارت «یا مادر» پس از کلمه «پدر» ذکر شود و شرایط و مقررات پیچیده و مانع ساز برچیده شود.
در این نشست، زمینه های بحث از ظرفیت‌های بند ۵ ماده ۹۷۶ و عدم اجرای آن مورد گفتگو قرار گرفت، سپس با معرفی قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب ۱۳۸۵ و اصلاحیه آن در سال گذشته و سپس آیین نامه اجرایی آن مورد بررسی، تفسیر و نقد واقع شد.
بار دیگر از همراهان سه شنبه های حقوق بین‌الملل و ایران، و نیز از سرکار خانم دکتر ارفع نیا که با اهتمامی مادرانه و بیانی سلیس ما را همراهی کردند، سپاسگزاریم.
نشست دیشب را تقدیم می‌کنیم به همه کودکان (به ویژه دختران) مادران ایرانی و پدران خارجی.

دریافت فایل تصویری:

https://www.aparat.com/v/GpZLw

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ تیر ۹۹ ، ۰۹:۰۰
امیر مقامی