در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

با قرآن

* یا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناکَ خَلیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوی‏ فَیُضِلَّکَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذینَ یَضِلُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ شَدیدٌ بِما نَسُوا یَوْمَ الْحِسابِ
اى داوود ما تو را در زمین خلیفه [و جانشین] گردانیدیم پس میان مردم به حق داورى کن و زنهار از هوس پیروى مکن که تو را از راه خدا به در کند در حقیقت کسانى که از راه خدا به در مى‏روند به [سزاى] آنکه روز حساب را فراموش کرده‏اند عذابى سخت‏خواهند داشت

ص / 26

بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

آزمون حقوق بین الملل خصوصی 2

سه شنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۲، ۰۸:۳۱ ق.ظ

دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی - خرداد 91

 

استفاده از قانون مدنی مجاز است. به سه مورد از سؤالات زیر مشروح و مستدل و مستند پاسخ دهید:


1 – مرد مسلمان فرانسوی با علم به ممنوعیت ازدواج مجدد در فرانسه، ازدواج دوم خود را با همسری لبنانی در ایران به ثبت رسانده است. سپس زوجه به تابعیت فرانسه درآمده است...

اولاً از نظر حقوق بین الملل خصوصی ایران چه قانونی بر این ازدواج حاکم است؟ قانون ایران، فرانسه، لبنان یا قانون شریعت اسلامی؟

ثانیاً آیا زوجه می تواند در ایران دعوی مطالبه مهریه و نفقه را مطرح کند؟ آیا این حقوق در ایران قابل اجرا هستند؟ توضیح دهید.

ثالثاً آیا زوج می تواند در فرانسه دعوی الزام به تمکین را مطرح کند؟ آیا این حق در فرانسه قابل اجراست؟ توضیح دهید.

رابعاً مطالبه اجرت المثل ایام زناشویی طبق تبصره ماده 336 قانون مدنی در چهارچوب رابطه حاضر، جزءکدام دسته ارتباطی توصیف می شود؟ قانون حاکم بر آن چیست؟

 

2- آقای«الف» تبعه سوئد به موجب سند عادی در تهران، خودروی پلاک ایران خود را به همسر کانادایی خود (خانم «ب») فروخته است و همسرش برای دریافت وامی از بانک، خودرو را طی سندی رسمی در رهن بانک گذاشته است. سپس آقای «ج» از اتباع ایران نیز مدعی شده که زوجه کانادایی طی سند عادی دیگری، خودرو را به ج منتقل نموده است و اینک دادخواست الزام به انتقال سند رسمی علیه الف و ب تنظیم کرده است؛ الف و ب در مقام دفاع بیان می کنند که به علت فقدان برخی شرایط اساسی صحت قرارداد و عدم اهلیت ب طبق قوانین کانادا و نیز به علت آن که مبایعه الف - ب طبق سند عادی بوده و انتقال خودرو طبق قوانین ایران باید به وسیله سند رسمی انجام شود، معامله الف – ب باطل است و در نتیجه قرارداد ب -ج فضولی است؛ اما ج معتقد است اهلیت خانم ب در هر دو معامله باید طبق قوانین ایران ارزیابی شود که بر این اساس وی اهلیت دارد و شرایط اساسی صحت معامله طبق قانون مدنی ایران فراهم است. به علاوه الف مدعی است سند رهنی نیز به لحاظ فضولی بودن و هم به دلیل مغایرت با قوانین رهن سوئد (دولت متبوع وی) باید باطل تلقی گردد و نتیجتاً خودرو بدون رهن باید به ملکیت و تصرف وی بازگردد.

اولاً آیا مغایرت سند رهنی با قوانین رهن سوئد، آن را باطل می کند؟

ثانیاً ادعای الف در خصوص ابطال قرارداد الف- ب به علت غیررسمی بودن سند قابل قبول است؟

ثالثاً معامله الف – ب با توجه به تأثیری که بر حقوق ج و بانک ایرانی می گذارد، از نظر اهلیت طرفین، تابع چه قانونی است؟

رابعاً به نظر شما آیا ادعای الف و ب در خصوص بطلان قرارداد به علت فقدان شرایط اساسی صحت قرارداد طبق قوانین کانادا، در دادگاه ایران پذیرفته می شود؟

خامساً آیا معامله ب – ج صحیح است یا باطل؟

سادساً آیا الف و ب می توانند قرارداد خود را مشمول قوانین سوئیس قرار دهند؟ چنانچه پاسخ مثبت است، باز هم مغایرت سند رهنی با قوانین سوئیس آن را باطل می کند؟ فقدان شرایط اساسی صحت قرارداد طبق قانون سوئیس آن را باطل می کند؟ و نیز آیا غیررسمی بودن سند مبایعه خودرو میان الف و ب قرارداد را باطل خواهد کرد؟

 

3 – ماده 973 قانون مدنی را به نحوی که به محتوای قطعی و مقبول آن لطمه نزند و آنچنان که مناسب می دانید بازنویسی کنید، سپس متن پیشنهادی خود را توجیه، با متن قبلی مقایسه و همچنین تشریح کنید.

 

4 – چنانچه تحقیق یا ترجمه اختیاری برای این درس انجام داده اید خلاصه ای سؤالات اصلی تحقیق، تحلیل های مربوطه، نتایج و پیشنهادهای احتمالی خود را حداکثر در هفت سطر بیان کنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">