در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

با قرآن

* یا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناکَ خَلیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوی‏ فَیُضِلَّکَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذینَ یَضِلُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ شَدیدٌ بِما نَسُوا یَوْمَ الْحِسابِ
اى داوود ما تو را در زمین خلیفه [و جانشین] گردانیدیم پس میان مردم به حق داورى کن و زنهار از هوس پیروى مکن که تو را از راه خدا به در کند در حقیقت کسانى که از راه خدا به در مى‏روند به [سزاى] آنکه روز حساب را فراموش کرده‏اند عذابى سخت‏خواهند داشت

ص / 26

بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

رونمایی پوستر همایش مطالعات حقوق عمومی

جمعه, ۳ آبان ۱۳۹۲، ۰۸:۲۳ ق.ظ

 

پوستر اصلی فراخوان دومین همایش مطالعات حقوق عمومی طراحی شد. در این پوستر عناصر مختلفی مثل دیوار، جنس خاص دیوار، ترک، سایه نظامی مسلح، سایه پرنده و اسپری دیده می شود. توضیح مختصری درباره انتخاب این عناصر:

 

* دیوار: معمولا «حاکمیت» دولت، مثل دیوار عمل می­کند. مانع نفوذ هرگونه اقتدار خارجی و داخلی در دولت می­شود. گرچه برخی می گویند این روزها حاکمیت برای یک دولت بیشتر شبیه پنیر سوئیسی است که به هیچ وجه برای سنگر گرفتن، مناسب نیست؛ با این حال تصویر دیوار نشانه دیدگاه کلاسیک حقوق بین­الملل است که به قداست (یا دست کم اعتبار بنیادین) مفهوم حاکمیت در روابط بین المللی اشاره دارد. این اعتبار بنیادین به تدریج با پیشرفت مفاهیم انسان دوستانه در این سطح از روابط، زیر سؤال رفته و اصالت دولت، با اصالت آدمی در بنیان های حقوق بین الملل هم نشین شده است.

* کاهگل: جنس دیوار، آجر است و کاهگل. کاهگل روبنایی سست محسوب می­شود که خود نیاز به تعمیر و رسیدگی دارد. به همین دلیل، در تصویر ما هم بخش هایی از این روبنا تخریب شده است. همچنین کاهگل، یک نماد سنتی است. بنابراین این دیوار، یک دیوار قدیمی است.

* ترک: مفاهیم حقوق بشر، جهانی شدن، صلح و افزایش واگذاری اختیارات به نهادهای قراردادی بین­المللی از جمله دلایلی است که به ترک برداشتن دیوار فرضی حاکمیت منجر شده است. این ترکها، در پایین سطح دیوار نشان می دهد که دولتها به زودی باید این دیوار سنگی را کنار بگذارند. احتمالا یک دیواره شیشه ای که تا بلندای آسمان هم ارتفاع نداشته باشد، می تواند جایگزین دیوار کنونی باشد!

* سایه نظامی مسلح و سایه پرنده: این دو عنصر را می توان در کنار هم معنا کرد. از یک طرف پرنده صلح به دنبال استراحتی بر روی این دیوار بی انتهاست و از طرف دیگر، اقدامات نظامی برای محافظت از دیوار حاکمیت همچنان طرفدار دارد. به نظر می رسد رویارویی سلاح و پرنده، فعلا به کناره گیری پرنده از این آشیان منجر خواهد شد.

* اسپری: نوشتن با اسپری روی دیوار، برای ما ایرانیان یادآور تکاپوهای انقلاب اسلامی است؛ یعنی تلاش های مدنی برای مقابله با استبداد و استکبار. جنبه ضداستکباری انقلاب اسلامی، با حقوق بین­الملل مرتبط می شود و جنبه ضد استبدادی اش هم با نظام بین المللی حقوق بشر و هم با حقوق اساسی. بنابراین مطالعات حقوق عمومی، به طور کلی و در سطح جهان با تلاش برای «استقلال» و «آزادی» گره خورده اند که در قالب دو اصل حقوقی «عدم مداخله» و «رعایت حقوق بشر» از بنیان های حقوق بین الملل معاصر به شمار می روند.

 

اطلاعات بیشتر درباره این همایش: www.spl-ac.blog.ir

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">