در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

با قرآن

* یا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناکَ خَلیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوی‏ فَیُضِلَّکَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذینَ یَضِلُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ شَدیدٌ بِما نَسُوا یَوْمَ الْحِسابِ
اى داوود ما تو را در زمین خلیفه [و جانشین] گردانیدیم پس میان مردم به حق داورى کن و زنهار از هوس پیروى مکن که تو را از راه خدا به در کند در حقیقت کسانى که از راه خدا به در مى‏روند به [سزاى] آنکه روز حساب را فراموش کرده‏اند عذابى سخت‏خواهند داشت

ص / 26

بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

پس از آن که رئیس جمهوری اسلامی ایران در شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی ملل متحد، توجهات جهانی را به موضوع خشونت و افراطی­گری جلب نمود و پیشنهاد کرد تا تمهیداتی برای اقدام جهانی علیه خشونت و افراط، پیش­بینی شود؛ مجمع عمومی نیز طی قطعنامه­ای به مهمترین لوازم و ضرورتهای «جهان علیه خشونت و افراط» پرداخت. گرچه طی یک دوره یکساله، اقدام مؤثر بین­المللی در این زمینه مشاهده نشد و همزمان، گروه­های افراط­گرای مذهبی چون داعش و جبهه النصره به اقدامات تروریستی و مجرمانه خود در عراق و سوریه ادامه دادند و در نتیجه شورای امنیت طی دو قطعنامه 2170 و 2178 به این موضوع واکنش نشان داد و نگرانی خود را نسبت به افراطی­گری ابراز کرد. هر دو رکن اصلی ملل متحد در مصوبّات خود، جنبه­های حقوقی مربوط به ارتباطات این گروه­های افراطی را نیز مدنظر قرار دادند و در چهارچوب اصول و قواعدی که پیشتر به آنها اشاره شد، استانداردهایی را مطرح کردند.


الف. قطعنامه جهان عاری از خشونت

قطعنامه 127/68 با عنوان «جهان علیه خشونت و افراط­گرایی خشن» به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ 20 فوریه 2014 به تصویب مجمع عمومی رسید. قطعنامه مزبور در سه محور با هنجارهای حقوق بین­الملل ارتباطات پیوند یافته است که عبارتند از ترویج بردباری، آزادی بیان و منع ترویج تنفّر.

محور نخست که مبتنی بر اصل ضرورت استفاده صلح­آمیز از ابزارهای ارتباطی و رسانه­هاست، ابتدا در بند چهارم قطعنامه بازتاب یافته که «تأکید می­کند ... رسانه ها نقش مهمی در زمینه اشاعه بردباری و احترام به تنوع مذهبی و فرهنگی ایفا می نمایند» لذا طی بند ششم «همه دولتها و سازمانهای بین المللی را به ترویج آگاهی همگانی و روشن سازی افکار عمومی نسبت به مخاطرات ناشی از عدم بردباری و خشونتهای فرقه ای تشویق کند، خواستار تجدید عهد آنها و اقدامشان در جهت حمایت از اشاعه بردباری و حقوق بشر شده و آنها را به بذل توجه مستمر نسبت به اهمیت همکاری متقابل، تفاهم و گفتگو در راستای اطمینان نسبت به ترویج اعتدال و بردباری و احترام به حقوق بشر دعوت می کند». همچنین طبق بند دهم این قطعنامه، مجمع عمومی «از دولت­های عضو می خواهد که از اشاعه اطلاعات درخصوص بردباری و احترام متقابل حمایت کنند و بر اهمیت امکان کمک از سوی رسانه ها ، فناوریهای مدرن همانند اینترنت جهت ارتقای احترام به تمامی حقوق بشر و نیز جهت توسعه مفاهمه بهتر میان تمامی مذاهب، اعتقادات، فرهنگها و مردمان در پیشبرد بردباری و احترام متقابل و استحکام بیشتر و مردود دانستن افراط گرایی توامل با خشونت تاکید می نماید.»

طی محور دوم که براساس اصل آزادی بیان استوار گشته است، بند یازدهم قطعنامه تصریح می­کند که مجمع عمومی، «نقش مثبت اعمال حق آزادی بیان ، بویژه بوسیله رسانه­ها و فناوری مدرن همانند اینترنت و نیز احترام کامل به آزادی جستجوی اطلاعات، دریافت و یا انتقال آن را در مبارزه با نژادپرستی، تبعیض افراطی، بیگانه هراسی و نابردباری های مرتبط با آن را به رسمیت شناخته و نیاز به احترام به استقلال رسانه ها را مورد تاکید قرار می دهد» بنابراین به اعتقاد مجمع عمومی، حفظ اصل آزادی بیان، ابزاری برای مقابله با گونه­های افراط­گرایی و خشونت است.

در محور سوم، مجمع عمومی بر یکی دیگر از قواعد مسلّم حقوق بین­الملل ارتباطات علیه افراط و خشونت صحه می­گذارد که در ماده 20 میثاق بین­المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز منعکس گشته بود. برابر بند یازدهم این قطعنامه، مجمع عمومی ملل متحد، «هرگونه ترویج تنفر ملی، نژادی و یا مذهبی»  را از آنجا که مغایر حقوق بین­الملل است، به ویژه چنانچه «موجب بروز تبعیض، دشمنی و یا خشونت بشود، بشدت محکوم می نماید.»

همانگونه که ملاحظه می­شود قطعنامه موسوم به جهان علیه خشونت و افراطی­گری، به ضرورت­های حقوقی معطوف به نظام حقوق بین­الملل ارتباطات در مقابله با پدیده خشونت و افراط توجهی ویژه مبذول داشته است.

 

ب. قطعنامه 2170 شورای امنیت

شورای امنیت در سال جاری میلادی (2014) طی قطعنامه­های متعددی از جمله قطعنامه­های 2160، 2161، 2170 و 2178 به مسأله «تهدید صلح و امنیت بین­المللی، ناشی از اقدامات تروریستی» پرداخت. طی این قطعنامه­ها، شورای امنیت تحریم­هایی را علیه گروه­های منشعب از القاعده همچون «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) و جبهه النصره وضع نمود.

بند 18 قطعنامه 2170 شورای امنیت، از جمله تصمیماتی است که برمبنای اصول حقوقی فوق همچون استفاده صلح­آمیز از ابزارهای رسانه­ای اتخاذ گردیده است. برابر این بند «نظر به این که داعش از اجزای گروه القاعده است، یادآوری می­کند که داعش و النصره نیز مشمول فهرست تحریم­های القاعده هستند و بدین منظور آمادگی خود را برای درج نام افراد، گروه­ها، بنگاه­ها و موجودیت­هایی که حمایت از داعش و النصره را فراهم می­کنند؛ از جمله کسانی که به تأمین مالی، تسلیح، برنامه­ریزی یا استخدام نیرو برای داعش و النصره می­پردازند و همه افراد، گروه­ها، بنگاه­ها یا موجودیت­های دیگر که از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات همچون اینترنت و شبکه­های اجتماعی یا هر وسیله دیگر با القاعده مرتبط هستند، اعلام می­دارد.»

شورای امنیت در مقدمه قطعنامه مزبور نگرانی خود را نسبت به استفاده روزافزون تروریست­ها و حامیان آنها از فناوری­های ارتباطی و اطلاعاتی جدید در جامعه جهانی­شده کنونی ابراز می­کند؛ به ویژه آن که آنها از این فناوری­ها – بخصوص اینترنت – برای جذب نیروها، تحریک به ارتکاب اعمال تروریستی، تأمین مالی و برنامه­ریزی این اقدامات استفاده می­کنند. لذا ضروری می­داند که دولت­های عضو با همکاری یکدیگر، مانع سوءاستفاده تروریست­ها از این فناوری­ها شوند. با اینحال، چنین اقداماتی باید «با رعایت حقوق بشر و آزادی­های اساسی برابر تعهدات حقوقی بین­المللی دولت­ها» اتخاذ گردد. با چنین مقدمه­ای، هدف شورای امنیت از تصویب بند 18 قطعنامه قابل درک خواهد بود و این مقرره را باید در پرتو مقدمه فوق و اصول و قواعد قراردادی و عرفی حقوق بین­الملل ارتباطات، تفسیر کرد.

در نتیجه از آنجا که گروه­های افراطی و تروریستی، رسانه­های ارتباطی را به منظور اهدافی ازجمله هراس­افکنی، عملیات ضدصلح و امنیت بین­المللی و ترویج تنفر به کار می­گیرند که آشکارا مغایر حقوق بین­الملل است، قطعنامه 2170 دولت­های عضو را برابر ماده 25 منشور، ملزم می­سازد مانع هرگونه بهره­برداری گروه­های مزبور از ابزارهایی همچون اینترنت شوند.

 

نظرات  (۱)

۱۴ مهر ۹۳ ، ۱۱:۳۷ سمانه سالار
داعش و النصره که زبون آدمیزاد سرشون نمی شه!! به نام اسلام هر غلطی می کنن!!! باید با اونا مثل خودشون رفتار کرد نه اینکه مدام قطعنامه صادر کرد...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">