در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

با قرآن

* یا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناکَ خَلیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوی‏ فَیُضِلَّکَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذینَ یَضِلُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ شَدیدٌ بِما نَسُوا یَوْمَ الْحِسابِ
اى داوود ما تو را در زمین خلیفه [و جانشین] گردانیدیم پس میان مردم به حق داورى کن و زنهار از هوس پیروى مکن که تو را از راه خدا به در کند در حقیقت کسانى که از راه خدا به در مى‏روند به [سزاى] آنکه روز حساب را فراموش کرده‏اند عذابى سخت‏خواهند داشت

ص / 26

بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۲ مطلب در تیر ۱۴۰۱ ثبت شده است

مصاحبه با مجله پرگار به مناسبت هجدهم تیرماه سال روز ثبت جهانی یزد در یونسکو

 

چرا حفاظت از میراث فرهنگی از نظر بین المللی اهمیت دارد؟

وقتی ما از لفظ «میراث» استفاده می­کنیم منظورمان دستاوردها و ثروتهایی است که نسل­های گذشته برای ما به یادگار باقی گذاشته­اند و حائز ارزش و اهمیت هستند. حالا ثروت­هایی را در نظر بگیرید که حاصل اندیشه، ذوق، هنر و تجربه­اندوزی صدها سال انسان هایی است که روی زمین زیسته اند. این تجربیات برای همه انسانها در آینده می توانند مورد استفاده قرار گیرند و نسل های آینده هم از هنر آنها لذت ببرند. در واقع میراث فرهنگی، جدای از آن که در یک سرزمین و در بین مردمان یک ملت یا قوم یا مذهب به وجود آمده است؛ جنبه ای انسانی دارد و می تواند برای همه آیندگان مورد استفاده باشد و به اصطلاح «میراث مشترک بشریت» باشد، یعنی همه بشریت و نسل های کنونی و آینده از مزایای آن استفاده کنند. چنین میراثی را باید حفاظت کرد و همانطور که همه ملتها در آن ذینفع هستند، لازم است برای حفاظت از آن هم همکاری کنند. این همکاری می تواند جنبه های مختلف فنی، اقتصادی، گردشگری و... داشته باشد. علاوه بر این نابودی چنین میراثی، به عنوان یک منبع اقتصادی بخصوص از نظر گردشگری ممکن است به چالشهای اجتماعی و گسترش فقر منجر شود و از همه مهمتر این که اغلب آنچه میراث فرهنگی نامیده می شود به ویژه میراث ملموس، حاصل ادوار مختلف صلح و ثبات و رونق اقتصادی بوده است و حفاظت از آنها تذکر این نکته است که برای تحقق توسعه و رشد، نیازمند صلح و مدارای بیشتر درون و میان جوامع هستیم. علاوه بر اینها، موضوعات دیگری هم مطرح شده است که از جمله می توان به حق بر بهره مندی از مواهب فرهنگی و ترویج فرهنگ اشاره نمود که در جای خود موضوع پیچیده ای محسوب می شود.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۰۱ ، ۱۸:۳۱
امیر مقامی

متن سخنرانی در نشست تخصصی پناهندگی و تروریسم

دانشگاه یزد، 7 تیر 1401 

فجایع انسانی میانه­ی قرن بیستم و پس از آن، باعث آوارگی بسیاری از افراد شد و به همین سبب، حقوق بین­الملل که در نقطه­ی جهش ورود به دوران انسانی شدن بود؛ مفهوم پناهندگی، حق پناهندگی و مجموعه­ای از قواعد مربوط به حمایت از حقوق پناهجویان و پناهندگان را پرورش داد. مفهوم پناهندگی بر این اساس استوار گردید که شخصی که در وطن خود به دلایل نژادی، سیاسی، مذهبی و... به طور ناروا تحت فشار، تعقیب و آزار قرار می­گیرد باید بتواند به دولت دیگری پناه برد تا در سایه­ی آن دولت، از حقوق انسانی برخوردار باشد و بدون تبعیض از حقوق بنیادین خود بهره ببرد. بنابراین در میان مجموعه­ی حقهای بنیادین بشری، حقی ظهور یافت با عنوان حق پناهندگی و بدین ترتیب، پناه جستن و پناهندگی یافتن که هدفش تأمین حقوق بشر بود، خود یک حق بنیادین بشری شناخته شد.

بر همین اساس، ماده 14 اعلامیه جهانی حقوق بشر تصریح نمود «هر کس حق دارد در برابر تعقیب و آزار پناهگاهی جستجو کند و در کشورهای دیگر پناه اختیار کند.» ماده 27 اعلامیه آمریکایی حقوق و تکالیف بشر 1948، ماده 22 کنوانسیون آمریکایی حقوق بشر ، ماده 12 منشور آفریقایی حقوق بشر و ملت ها 1986 (منشور بانجول)، ماده 28 منشور عربی حقوق بشر 2004، ، ماده 12اعلامیه حقوق بشر در اسلام 1990، مواد 2، 3، 5 کنوانسیون اروپایی حقوق بشر و مقررات متعدّد منطقه­ای دیگر، همچنین ماده 3 کنوانسیون­ منع­شکنجه ­و دیگر رفتارها یا مجازات‌‌های بی­رحمانه غیرانسانی (تحقیرکننده) 1984، کنوانسیون اتحادیه آفریقا برای کمک و حمایت از آوارگان داخلی در آفریقا (کنوانسیون کامپالا)، ماده 22 کنوانسیون حقوق کودک 1989 و ماده 12 میثاق حقوق مدنی و سیاسی از دیگر دلالتهای حقوقی بین­المللی بر حق پناهجویی و پناهندگی هستند. در این میان، البته بند 2 ماده 12 میثاق، تنها به حق خروج از کشور خود اشاره کرده است و به طور مشخّص دلالتی بر پناهندگی ندارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۰۱ ، ۱۸:۲۳
امیر مقامی