در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

با قرآن

* یا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناکَ خَلیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوی‏ فَیُضِلَّکَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذینَ یَضِلُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ شَدیدٌ بِما نَسُوا یَوْمَ الْحِسابِ
اى داوود ما تو را در زمین خلیفه [و جانشین] گردانیدیم پس میان مردم به حق داورى کن و زنهار از هوس پیروى مکن که تو را از راه خدا به در کند در حقیقت کسانى که از راه خدا به در مى‏روند به [سزاى] آنکه روز حساب را فراموش کرده‏اند عذابى سخت‏خواهند داشت

ص / 26

بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

در بیستمین نشست #سحبا با دکتر ذاکرحسین از ضرورت‌ها و بایسته های عدالتخواهی به ویژه با تاکید بر عدالت کیفری بین‌المللی در صحنه بین‌المللی پرداختیم. موضوع پردامنه ای که از چیستی عدالت و مقصود از عدالت خواهی در چارچوب دیپلماسی حقوقی آغاز شد تا در چارچوب آن، مبانی ایدئولوژیک و فراایدئولوژیک ضرورت عدالت خواهی مطرح و با تبیین بایسته های حقوقی این کنشگری ادامه یافت. مشروح گفتگو را در صفحه سحبا ببینید. ویدیوها در آپارات نیز بازنشر خواهد شد.
با سپاس مجدد از دکتر ذاکرحسین و همراهان این نشست.

لینک بخش اول

https://www.aparat.com/v/DPh71 

لینک بخش دوم
https://www.aparat.com/v/D82Ml

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ شهریور ۹۹ ، ۱۲:۱۴
امیر مقامی

نوزدهمین نشست #سحبا بر محور شناخت تعهداتی قرار داشت که دولت تحریم کننده از طریق وضع و اجرای تحریمها نقض میکند. البته به این موضوع نیز پرداختیم که وجود #تحریم یکجانبه اقتصادی رافع تعهدات دولت تحریم برای تحقق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردمانش نیست. اما دولت تحریم کننده ولو بدون عضویت در میثاق، برای تحقق حقوق بشر تعهداتی دارد که در درجه اول منبعث از منشور ملل متحد و سپس حقوق بین‌الملل عرفی است. این تعهدات عموما ناشی از تعهد به همکاری بین‌المللی و تعهد به احترام و نتیجتا عدم ممانعت یا خرابکاری در بهره‌مندی دیگر کشورها از این حقهای بشری است. سپس وضعیت ایرانیان را در سه وضعیت درون قلمرو ایران، در قلمرو آمریکا و در قلمرو کشور ثالث مختصراً بررسی و کشورهای ثالث را نیز برای این منظور متعهد به عدم دنباله روی از چنین تحریم‌هایی توصیف کردیم.

فایل کامل نشست دیشب:
https://www.aparat.com/v/2HS5d

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ شهریور ۹۹ ، ۱۱:۴۸
امیر مقامی

در نوزدهمین نشست #سحبا قرعه به نام میزبان افتاده تا روبروی مخاطبان به یکی دیگر از موضوعات حقوق بین الملل بشر بپردازیم. پرسش اساسی این برنامه این است که چرا تحریم ها، نقض تعهدات حقوق بشری تحریم کنندگان است؟ در واقع ورای وقایعی که به مثابه مصادیق نقض حقوق بشر تلقی می شوند باید به این پرسش بپردازیم که آیا تحریم کنندگان تعهدی دارند که به واسطه تحریم نقض شود؟
سه شنبه شب در این زمینه با شما سخن خواهم گفت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ شهریور ۹۹ ، ۱۳:۳۵
امیر مقامی

با دکتر ابراهیم موسی زاده در هجدهمین نشست #سحبا به موضوع حقوق بشر در اسلام پرداختیم. دکتر موسی زاده معتقد بودند فارغ از مبانی یا منابع متمایز حقوق بشر عرفی و حقوق اسلامی، همپوشانی هایی میان حقها در دو نظام وجود دارد، وانگهی نمیتوان اعتقاد داشت حقوق بشر صرفاً آبشخوری اومانیستی داشته بلکه چه بسا متاثر از واقعیت تاریخی و کارکردهای آن است.
ایشان معتقدند پیش از بحث درباره حقوق بشر به عنوان یک دستاورد مهم بشری، باید دستگاه منسجم فکری اسلامی پردازش شود که در آن جایگاه قدرت و اخلاق مشخص باشد و معلوم شود دولت، اصالت دارد یا شهروند. به اعتقاد ایشان کلید ساخت این دستگاه منسجم فکری، مفهوم کرامت انسانی است.
بنده هم در میان صحبتهای استاد، اشاراتی به دیدگاه های گوناگون پنج دهه اخیر فقها از علامه جعفری (تمایز کرامت ذاتی و اکتسابی که در دیدگاه آیت الله جوادی آملی نیز منعکس شده)، امام خمینی، رهبری و آیت الله صانعی (اجتهاد پویا، مصلحت و نقش زمان و مکان)، آیت الله منتظری (تفوق کرامت ذاتی انسانی)، شهید مطهری (تفوق اصل عدالت)، آیت الله محقق داماد (اصول پیشافقهی عدالت و کرامت انسانی) اشاراتی داشتم که در فایل کامل قابل مشاهده است.
از همراهی بی چشم‌داشت دکتر موسی زاده و مشارکت همه همراهان دیگر سپاسگزارم.

دریافت فایل:

https://www.aparat.com/v/dsv7o

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ شهریور ۹۹ ، ۱۳:۱۳
امیر مقامی