در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

با قرآن

* یا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناکَ خَلیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوی‏ فَیُضِلَّکَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذینَ یَضِلُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ شَدیدٌ بِما نَسُوا یَوْمَ الْحِسابِ
اى داوود ما تو را در زمین خلیفه [و جانشین] گردانیدیم پس میان مردم به حق داورى کن و زنهار از هوس پیروى مکن که تو را از راه خدا به در کند در حقیقت کسانى که از راه خدا به در مى‏روند به [سزاى] آنکه روز حساب را فراموش کرده‏اند عذابى سخت‏خواهند داشت

ص / 26

بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۱۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

طی هفته های اخیر طرح مجدد مسأله اصلاح آیین نامه قانون استقلال کانون وکلا، چالش های این حرفه حقوقی را بار دیگر نمایان ساخته است. در یازدهمین نشست سحبا میزبان سرکار خانم دکتر لیلا رئیسی، ریاست کانون وکلای دادگستری اصفهان و دانشیار حقوق بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی (اصفهان) خواهیم بود و چالش ها و مسائل صنفی کانون های وکلا به ویژه مسأله استقلال این نهاد صنفی را از منظرگاه های حقوقی بین المللی و حقوق داخلی به گفتگو خواهیم نشست.

برای همراهی در این نشست صفحه instasahba را در اینستاگرام دنبال کنید.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۵:۱۷
امیر مقامی

مصاحبه با تابناک

سابقه قانون؟

تاکنون مجلس شورای اسلامی، قوانین متعددی در ارتباط با حمایت از مبارزات مردم فلسطین و مقابله با اقدامات تجاوزگرانه رژیم اشغالگر انجام داده است. این که یک بازیگر در روابط بین المللی، با وضع قوانین داخلی تلاش نماید بر یک بازیگر دیگر اثر بگذارد، امری مسبوق سابقه است؛ به ویژه اگر از دیدگاه بازیگر فعال، اقدامات بازیگر موضوع قانون در مغایرت با موازین بین المللی یا حتی در مغایرت با منافع ملی بازیگر فعال باشد. در این مورد نیز مجلس بر اساس هر دو مبنای مورد اشاره تلاش میکند با وضع قانون داخلی، از حکومت قانون در سطح بین المللی و نیز منافع ملی خود حفاظت کند. البته به نظر میرسد تاکنون اغلب قوانین مصوب مجلس، جنبه حمایت از فلسطین داشته است اما در طرح جدید، مانند قانون مصوب سال 71 مستقیماً رژیم اشغالگر به عنوان یک رژیمی که اقدامات خصمانه مغایر با حقوق بشر و مغایر با منافع ملی ما انجام می دهد موضوعیت یافته است. ازجمله پس از انقلاب اسلامی در سال 69 قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین به تصویب رسید که دو نوبت در سالهای 89 و 96 اصلاح و تکمیل شده است. ماده 8 این قانون متضمن نوعی تحریم همه جانبه رژیم اشغالگر است که متعاقبا با تصویب قانون تحریم اسرائیل در سال 71 تکمیل شده است. در سال 87 نیز قانونی با عنوان حمایت همه جانبه از مردم مظلوم فلسطین تصویب شده که بیشتر تکالیفی را متوجه دولت و صداوسیما می¬کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۰:۴۴
امیر مقامی

فایل صوتی کلاس درس روش تحقیق (25 اردیبهشت) در لینک زیر در دسترس است:

دریافت فایل

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۹ ، ۰۹:۰۳
امیر مقامی

دهمین سحبا به گفتگو با خانم دکتر حسینی درباره جهانی شدن حقوق رقابت اختصاص یافت. در این نشست پس از تبیین مفاهیم جهانی شدن حقوق و حقوق رقابت از این گفتیم که ضرورتهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایجاب می‌کند حقوق رقابت در ساختار حقوقی بین‌المللی تجارت و اقتصاد نیز پذیرفته شود. برای این منظور، ظرفیت سازمان تجارت جهانی میتواند از طریق تکمیل قواعد حقوق رقابت و نیز اختصاص سازوکاری برای حمایت از این قواعد، به ویژه پیش بینی جبران خسارات مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

در حقوق ایران نیز گرچه فصل نهم قانون سیاستهای کلی اصل ۴۴ عجولانه به حقوق رقابت اختصاص یافته اما این میزان از مداخله در عین ناکارآمدی نیازمند اصلاحات فراوانی است تا بتواند با نظام بین‌المللی آتی هماهنگ شود، گرچه دورنمای تحقق چنین نظامی نیز چندان روشن نیست.

از سرکار خانم دکتر حسینی به سبب همراهی و مشارکت در این نشست صمیمانه سپاسگزاری میکنم و امیدوارم در فرصتهای دیگر نیز امکان استفاده از دیدگاه‌های ایشان فراهم شود.

فایل تصویری نشست مزبور اینجا قابل مشاهده و دریافت است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۳:۱۹
امیر مقامی


 در دهمین نشست سه شنبه های حقوق بین الملل میزبان خانم دکتر حسینی، استادیار دانشگاه علم و فرهنگ خواهیم بود و به موضوع جهانی شدن حقوق رقابت می پردازیم.

در این نشست درباره جهانی شدن حقوق و فلسفه حقوق رقابت سخن خواهیم گفت. سپس به موضوعات حقوق رقابت از جمله رویه های ضدرقابتی جمعی و یکجانبه و ادغامها می پردازیم و در ادامه مسائلی چون امکان وجود یک نهاد ناظر بر رقابت در جهان و نقش سازمانهای بین المللی ازجمله سازمان تجارت جهانی و آنکتاد در این زمینه مطرح خواهد شد. امیدواریم این فرصت حاصل شود که به تاثیر این روند جهانی بر حقوق داخلی و به ویژه ایران نیز بپردازیم.

صفحه instasahba را در اینستاگرام دنبال کنید و در این نشست نیز با مشارکت خود، مایه دلگرمی ما برای ادامه این مسیر باشید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۳:۱۰
امیر مقامی

فایل صوتی کلاس روش تحقیق  18 اردیبهشت در لینک زیر در دسترس است:

دریافت فایل

لینکهای تکمیلی:

راهنمای نویسندگان و نمونه مقاله مجله حقوقی بین المللی

http://www.cilamag.ir/journal/authors.note

http://www.cilamag.ir/article_31882_2446ac3c0ceefea8bdb4c523454692c7.pdf

راهنمای نویسندگان و نمونه مقاله فصلنامه مطالعات حقوق عمومی

https://jplsq.ut.ac.ir/journal/authors.note

https://jplsq.ut.ac.ir/article_59468_5af2616f9429db6c2846052579e389d7.pdf

شیوه نامه دانشکده حقوق و الهیات (برای روش ارجاع دهی درون متنی، سایز و فونت مطالب درس روش تحقیق)

http://ashrafilaw.blog.ir/post/334

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۲:۳۶
امیر مقامی

فایلهای صوتی درس حقوق بشر (11 اردیبهشت 99) به دلیل قطعی سایت ارائه دهنده سرویس در کلاس ساعت هشت در لینکهای زیر در دسترس است:

فایل اول

فایل دوم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۲:۰۷
امیر مقامی

فایلهای صوتی درس سمینار و روش تحقیق (10 و 11 اردیبهشت) در لینکهای زیر در دسترس است:

فایل اول

فایل دوم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۲:۵۷
امیر مقامی

به لطف الهی در نهمین نشست #سحبا به موضوع مالکیت فکری و بهداشت جهانی پرداختیم. در این نشست با مشارکت آقای دکتر حکمت نیا استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و معاونت وزارت دادگستری، برخی جنبه ها و جلوه های چالش برانگیز را واکاوی کردیم. 

آقای دکتر حکمت نیا بیشتر از منظر حقوق مالکیت فکری به قواعدی چون اصل سرزمینی بودن مالکیت فکری، مجوز اجباری و تغییرات تریپس در دور دوحه ۲۰۰۱ و ۲۰۰۵ برای امکان تولید دارو و واکسن پرداختند.

بنده هم برخی ابعاد حقوق بشری، همچون فرضیه ارگاامنس بودن تعهدات مربوط به مقابله با بیماریهای واگیر جهانی و تفسیر کمیته ح.ا.ا.ف از حق بر بهداشت را مطرح نمودم.

مطابق معمول، عمدتا طرح مبحث شد تا علاقمندان به جنبه‌های مختلف موضوع بپردازند و ادبیات حقوقی فارسی را در این زمینه توسعه بخشند.

از همکاری بی چشم‌داشت آقای دکتر حکمت نیا نیز مجددا و صمیمانه سپاسگزارم.

فایلهای تصویری این نشست را از لینکهای زیر دریافت کنید:

فایل اول

فایل دوم

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۲:۵۰
امیر مقامی

یکی از موضوعات مهم امروز، امکان تولید واکسن یا داروی بیماری کوید19 است. بالاخره کشورها یا تولیدکنندگانی ممکن است به چنین محصولاتی دست یابند. این در حالی است که آنها ممکن است مدعی پتنت و #مالکیت_فکری محصول خود باشند در حالی که هم تعهد به همکاری بین المللی در ارتباط با حق سلامت طبق میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مطرح است و هم دو قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل در ارتباط با همکاری بین‌المللی و دسترسی عادلانه به واکسن ممکن است با این حق شخصی مغایرت داشته باشد.
حال آیا فقر، مانع تحقق بهداشت جهانی خواهد شد؟ آیا تکلیف یا تعهدی برای انتشار فرمول دارو یا واکسن #کرونا و ارائه آن به دولت‌های دیگر وجود دارد؟ حقوق بین‌الملل مالکیت فکری و حقوق بین‌الملل بشر و حقوق بین‌الملل سلامت در این خصوص چه میگویند؟
در نهمین نشست #سحبا به رابطه میان مالکیت فکری و بهداشت جهانی خواهیم پرداخت. آقای دکتر محمود حکمت نیا، استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، متخصص در حقوق مالکیت فکری و معاون وزارت دادگستری در این نشست ما را همراهی خواهند نمود.

این نشست سه شنبه 9 اردیبهشت، از ساعت 9 و نیم شب در صفحه سحبا در اینستاگرام برگزار خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ ارديبهشت ۹۹ ، ۲۰:۲۰
امیر مقامی

فایلهای صوتی کلاس نظام بین المللی حقوق بشر (4 اردیبهشت 99) در لینکهای زیر در دسترس است:

فایل اول

فایل دوم

فایلهای تکمیلی:

تفسیرهای عمومی نهادهای بین المللی حقوق بشر

https://www.ohchr.org/EN/HRBodies/Pages/TBGeneralComments.aspx

سخنرانی فناوری هوشمند

http://maqami.blog.ir/post/443

سخنرانی اعلامیه جهانی، 70 سال بعد

http://maqami.blog.ir/post/446

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۱:۴۵
امیر مقامی

فایل بخشی از کلاس بررسی تفصیلی (3 اردیبهشت) در لینک زیر در دسترس است:

دریافت فایل

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۸:۳۴
امیر مقامی

فایلهای صوتی کلاس حقوق بین الملل خصوصی 2 (هفته هشتم) اینجا در دسترس است:

فایل اول

فایل دوم

فایل سوم

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ ارديبهشت ۹۹ ، ۰۹:۵۵
امیر مقامی