در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

با قرآن

* یا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناکَ خَلیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوی‏ فَیُضِلَّکَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذینَ یَضِلُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ شَدیدٌ بِما نَسُوا یَوْمَ الْحِسابِ
اى داوود ما تو را در زمین خلیفه [و جانشین] گردانیدیم پس میان مردم به حق داورى کن و زنهار از هوس پیروى مکن که تو را از راه خدا به در کند در حقیقت کسانى که از راه خدا به در مى‏روند به [سزاى] آنکه روز حساب را فراموش کرده‏اند عذابى سخت‏خواهند داشت

ص / 26

بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۷ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

تاکنون اغلب تصور میشد باید کودکان را حتی الامکان از فضای مجازی و اینترنت دور نگه داشت اما حال به واسطه وضعیت کرونایی، عملا آموزش رسمی و غیر رسمی، تعاملات با سالمندان خانواده و همسالان و سرگرمی کودکان یک سره برای حدود یک سال است که به فضای مجازی اعم از تلویزیون و اینترنت منتقل شده، آنها یا گوشی جدا دارند و یا موبایل یا لپ تاپ بزرگترها را که ممکن است حاوی اطلاعات نامناسب برای سن آنها باشد تماشا می‌کنند. پدر و مادر اغلب اوقات خانه اند و کودکان گاهی مجبورند همپای آنها تلویزیون و برنامه‌های بزرگسالان را ببینند.
خلاصه آن که کودکان اکنون زودتر از موعد در فضای مجازی غرق و به زندگی مجازی می پیوندند. چالش‌هایی نظیر حق دسترسی به اطلاعات، حریم خصوصی، آموزش های مناسب بهره گیری از امکانات اینترنت، درجه بندی سنی برنامه های تلویزیونی، همچنین آموزش برای کودکان محروم از اینترنت و مسائل دیگر در این میان مطرح میشود که اولا مستلزم شناخت حقوق کودکان و ثانیا مستلزم اقدامات عملی دولت است.
در بیست و پنجمین نشست #سحبا درباره این موضوعات با دکتر محمود عباسی، دانشیار دانشگاه شهید بهشتی و معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری و دبیر مرجع ملی حقوق کودک هم سخن خواهیم شد.

ویدیوی بخش نخست

https://www.instagram.com/tv/CH-s4oZltep/?igshid=s6mw2q6dd3xe

ویدیوی بخش دوم

https://www.instagram.com/tv/CH-0Q6Ml8Xn/?igshid=mfl0d7rmhqcl 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۹ ، ۲۱:۲۸
امیر مقامی

احمد مؤمنی راد

امیر مقامی

مطالعات حقوقی (دانشگاه شیراز)، دوره 12، ش 3، پاییز 1399.

چکیده

مقاله حاضر با روش توصیفی – تحلیلی و با تکیه بر رویه پیشین دیوان بین­المللی دادگستری در خصوص تعهدات عام­الشمول، به دنبال واکاوی و پیش­بینی فرجام طرح دعوای گامبیا علیه میانمار در قضیه اجرای کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌زدایی (1948) نزد دیوان بین­المللی دادگستری است. تحقیق پیش‌رو نشان می­دهد؛ نخست، دادخواست گامبیا مبنی بر تقاضای صدور دستور موقت از وجاهت کافی برای نیل به مقصود برخوردار است. دوم اینکه تعهدات مندرج در کنوانسیون منع نسل‌زدایی از قواعد آمره و تعهدات عام‌الشمول محسوب می‌شود که اگرچه بر صلاحیت دیوان اثرگذار نیست، لیکن زمینه کافی را برای استحقاق گامبیا جهت طرح دعوی فراهم می­کند. همچنین گروه روهینگیا «گروه تحت حمایت» کنوانسیون محسوب می‌شود، اما اثبات این امر که آیا دولت میانمار در ارتکاب این جنایات مسئولیتی دارد یا خیر، به ادله مرتبط با کنترل، هدایت یا دستور مرتکبان از سوی دولت میانمار و ارزیابی دیوان از وقایع بستگی خواهد داشت. دعوی حاضر، به‌ویژه از آن جهت که بر مبنای تعهدات عام­الشمول و دسته­جمعی در راستای حمایت از حقوق بشر مطرح شده است، می­تواند نقطه عطفی در حقوق بین­الملل محسوب شود.

کلیدواژه‌ها

دسترسی به مقاله:

http://jls.shirazu.ac.ir/article_5916.html

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۹ ، ۲۱:۲۴
امیر مقامی

امیر مقامی

علی اکبر جعفری ندوشن

فصلنامه حقوق اسلامی، دوره 17،‌ش 64، بهار 1399.

چکیده

در شرایط همه‌گیری (پاندمی) بیماری کووید19 که مقابله مؤثر با آن مستلزم تقویت امکانات بهداشتی و درمانی همه کشورهاست، ارزیابی ضرورت لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران که یکی از نخستین کشورهای درگیر با این بیماری بوده، یک مسأله حیاتی است. علاوه بر تردید‌هایی که همواره نسبت به قانونی‌بودن تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران وجود داشته-است، تحقیق توصیفی – تحلیلی حاضربه دنبال پاسخ این پرسش است که تحریم‌های مزبور در شرایط مقابله با کووید19 کدامیک از قواعد حقوق بین‌الملل را نقض می‌کند؟یافته‌های پژوهش حاضر نشان می‌دهد دولت آمریکا باید در راستای تعهد به همکاری بین‌المللی و تعهد به احترام به حقوق بشر، همچنین در جهت التزام به تعهد به همکاری بین‌المللی به‌منظور حمایت از اشخاص در هنگام بلایا تحریم‌های یکجانبه را لغو کند. علاوه بر این، تعهدات دولت آمریکا در چارچوب حقوق بین‌الملل سلامت نیز از دیگر ضرورتهای لغو تحریم‌ها است و می‌توان این تخلف را از طریق مکانیسم داوری مقرر در مقررات بهداشتی بین‌المللی پیگیری نمود.

کلیدواژه‌ها

دسترسی به مقاله:

http://hoquq.iict.ac.ir/article_40493.html

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۹ ، ۲۱:۲۲
امیر مقامی

امیر مقامی

پردیس صابری

فصلنامه مطالعات بین المللی پلیس، دوره 10، ش 37، بهار 1398.

چکیده:

زمینه و هدف: گسترش تروریسم و استمرار نقض های حقوق بشر، بسیاری از افراد را وادار می کند، از زندگی در سرزمین و محل سکونت معمول خود صرفنظر کرده و امنیت و آزادی را در سرزمین­های دیگر جستجو کنند. حقوق بین­الملل به کسانی که «ترس موجّهی» از آزار و تعقیب در کشور خود دارند، اجازه داده به کشورهای دیگر پناهنده شوند، اما تکلیفی برای پذیرش پناهندگی توسط دولتها ایجاد نکرده است.

روش تحقیق: تحقیق حاضر توصیفی – تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه­ای و بهره­گیری از استدلال منطقی حقوقی برای استنتاج انجام شده است.

یافته­ ها: اثبات جنبه عینی «ترس موجّه» برعهده پناهجو است و به طور کلّی، تقابل حاکمیت ­محوری حقوق بین­الملل سنّتی و رویکردهای حقوق بشری در تمام فرایند پناهندگی نیز قابل مشاهده است و برخی هنجارها نظیر راهنمایی پناهجو به کشور ثالث یا ارائه فرصت برای کسب اجازه ورود دولت ثالث، قدری از شدّت رویکرد سنّتی می کاهد.

نتیجه: رویکرد همبستگی بین­المللی که در اعلامیه نیویورک 2016 منعکس شده است، تلاش دارد توازنی قابل ملاحظه میان حقّ فرد برای پناهندگی و حقوق حاکمیتی دولت مقصد، فراهم نماید و در این میان نمی توان نقش نهادهای بین­المللی نظیر کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد را از نظر دور داشت.

 

واژگان کلیدی:

پناهندگی، پناهجو، پذیرش به پناهندگی، عدم بازگشت، ترس موجّه.

دسترسی به مقاله

http://interpol.jrl.police.ir/article_93737.html

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۹ ، ۲۱:۲۰
امیر مقامی

سال تحصیلی جدید برای دانشجویان ورودی 99 از هفته آینده آغاز خواهد شد. به همین مناسبت در گفتگو با همکار محترم خانم دکتر عرب اسدی از بایسته های مطالعه حقوق بین الملل برای دانشجویان ایرانی سخن خواهیم گفت. گرچه مخاطب اصلی ما دانشجویان تحصیلات تکمیلی خواهند بود، اما این جلسه حتما برای دانشجویان کارشناسی که تعلقات و علایقی نسبت به حقوق بین الملل در خود احساس می کنند نیز یافته های خوبی خواهد داشت و حتی برای همه آنها که خواندن حقوق بین الملل را غیرضروری یا حتی مضر می شمارند.
در این نشست درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد که چرا ما باید حقوق بین الملل بخوانیم و بهتر است چگونه این کار را انجام دهیم؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ آبان ۹۹ ، ۱۹:۲۵
امیر مقامی

Interview with American Heral Tribune

In June of 2018, Iranian diplomat Assadollah Asadi was arrested in Germany on his way back to Vienna. He has been accused of involvement in a plot to bomb a rally of supporters of the People’s Mojahedin Organization (MEK), a terrorist group that seeks the overthrow of the Iranian government. Mr. Assadi has been incarcerated since his arrest, without trial.

There are many troubling aspects to this arrest. In order to better understand them, we contacted Dr. Maghami, a distinguished Professor of International Law. His responses to our questions are below.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ آبان ۹۹ ، ۱۸:۵۴
امیر مقامی

رییس جمهور #آمریکا به طور سنتی نقش مهمی در ساماندهی و شکل دهی نظام بین‌المللی دارد، چه این نقش را در جهت پشتیبانی از ارزشهای جامعه بین‌المللی ایفا کند و چه در جهت منافع خاص یک گروه یا کشور. در نشست آینده سحبا که به صورت استثنایی این بار چهارشنبه شب برگزار می‌شود همین موضوع را به بحث خواهیم گذاشت تا میانکنش های نهاد رییس جمهور آمریکا را با روابط بین‌الملل و در پی آن، حقوق بین‌الملل بررسیم و ببینیم همدلی رییس جمهور آمریکا با هر یک از نظریات روابط بین‌الملل چگونه این روابط و مجموعه نظام بین‌المللی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
در این نشست با آقای دکتر سید محسن میرحسینی، مدیر گروه حقوق و علوم سیاسی #دانشگاهیزد و آقای دکتر مسعود زمانی عضو هیئت علمی #دانشگاهشیراز هم‌مباحثه خواهیم بود.

تصویر این نشست از میان عکسهای وودرو ویلسون رئیس جمهور اسبق آمریکا در میانه جنگ جهانی اول و پس از آن انتخاب شده است که به نقش وی در شکل‌گیری حقوق بین‌الملل مدرن و تأسیس #جامعهملل به عنوان سلف #مللمتحد اشاره دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۹۹ ، ۱۹:۰۴
امیر مقامی