پیش نویس طرح درس بررسی تفصیلی
پیش نویس طرح درس بررسی تفصیلی برخی مسائل حقوق بین الملل عمومی که به یاری خداوند طی نیمسال دوم 3-92 در مؤسسه آموزش عالی شهید اشرفی اصفهانی، ارائه خواهد شد جهت استحضار و بهره مندی از دیدگاه های استادان و دانشجویان محترم و تعدیل های احتمالی در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد. آخرین تغییرات پس از هماهنگی با دانشجویان و در جلسات آغاز نیمسال تحصیلی آینده اعمال خواهد شد.
یک – موضوعات درس
الف – معرفی منابع حقوق بین الملل
معاهدات (معرفی کلی با توجه به درس حقوق معاهدات)
عرف (منبع: کتاب شکل گیری حقوق بین الملل عرفی مؤسسه حقوق بین الملل و کتاب شکل گیری و شناسایی حقوق بین الملل عرفی شهرام زرنشان)
اصول کلی حقوق
رویه قضایی
دکترین
ب – رویه قضایی بین المللی
یک . نمونه هایی از تأثیر رویه قضایی
نظر مشورتی دیوان بین المللی دادگستری در قضیه مصونیت شغلی کارکنان ملل متحد
http://www.icj-cij.org/docket/index.php?p1=3&p2=4&code=ecosoc&case=81&k=48&p3=0
قضیه کارخانه کورزو
www.icj-cij.org/pcij/serie_A/A_17/54_Usine_de_Chorzow_Fond_Arret.pdf
قضیه بارسلونا ترکشن 1962
http://www.icj-cij.org/docket/index.php?p1=3&p2=3&code=bt2&case=50&k=1a&p3=0
قضیه کارکنان دیپلماتیک و کنسولی آمریکا در تهران
http://www.icj-cij.org/docket/index.php?p1=3&p2=3&code=usir&case=64&k=c9&p3=0
قضیه تادیچ در دادگاه کیفری بین المللی یوگسلاوی سابق - صلاحیت
http://www.icty.org/case/tadic/4
دو . رویه های جدیدتر
اختلاف مرزی و دریایی نیکاراگوئه و کلمبیا
http://www.icj-cij.org/docket/index.php?p1=3&p2=3&code=nicol&case=124&k=e2&p3=0
قضیه نادا در دیوان اروپایی حقوق بشر 2012
http://www.court3.com/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-113118
http://www.echr.coe.int/Pages/home.aspx?p=caselaw&c=#n13862315060307508834362_pointer
نظریه مشورتی آثار ساخت دیوار حائل در سرزمین های اشغالی
http://www.icj-cij.org/docket/index.php?p1=3&p2=4&code=mwp&case=131&k=5a&p3=0
قضیه احمدو سادیو دیالو
http://www.icj-cij.org/docket/index.php?p1=3&p2=3&code=gc&case=103&k=7a&p3=0
فعالیت های نظامی در سرزمین کنگو
http://www.icj-cij.org/docket/index.php?p1=3&p2=3&code=crw&case=126&k=19&p3=0&lang=en
سه . وضع حاضر
معرفی آخرین وضعیت دیوان کیفری بین المللی، دیوان بین المللی دادگستری و دادگاه ویژه لبنان.
ج – نقش دکترین
رأی قضیه مصونیت صلاحیتی (آلمان علیه ایتالیا) و رأی مخالف قاضی ترینداد در این پرونده
http://www.icj-cij.org/docket/index.php?p1=3&p2=3&k=60&case=143&code=ai&p3=0
د – ایران و ساخت حقوق بین الملل
مواضع نمایندگی ایران در نشست های کمیته ششم مجمع عمومی ملل متحد در موضوعات مختلف.
دو - روش کار کلاسی:
در جلسات ابتدایی، توضیحات بخش الف ارائه می شود. موضوعات بخش «ب» میان دانشجویان تقسیم خواهد شد و هر دانشجو موظف است طبق زمانبندی، گزارش کار خود را درباره پرونده مربوطه در کلاس ارائه دهد. تعیین موضوع هر دانشجو حداقل دو جلسه قبل از ارائه وی حسب اعلام آمادگی او خواهد بود. در صورت فقدان داوطلب، یکی از ایشان به قید قرعه مشخص خواهد شد و همزمان سه دانشجوی دیگر به عنوان «گروه همکار» نیز موظف خواهند شد حداقل یک مقاله مرتبط را مطالعه و نکات مورد نظر خود را در جلسه بیان کنند. آنها همچنین کار هم کلاسی خود را نقد می کنند و پیشنهادهای خود را ارائه خواهند کرد.
همه دانشجویان باید درباره حداقل یک پرونده، گزارش تحقیقی کاملی در پایان ترم ارائه دهند. گروهی که کار کلاسی ارائه کرده اند فقط یک گزارش و گروه دیگر دو گزارش باید به صورت مکتوب آماده کنند. هر دانشجو باید حداقل یک بار عضو «گروه همکار» باشد.
هر گزارش کتبی، باید شامل شرح موضوع اختلاف، بیان استدلال های طرفین و مرجع قضایی مربوطه باشد. در ادامه به ادبیات حقوقی و نقدهای نویسندگان بر آن رأی اشاره و در نهایت، رأی و نقدهای مورد اشاره، از سوی محقق نقد و ارزیابی شود.
در گزارش شفاهی، صرفاً بیان شرح موضوع اختلاف و محتوای رأی ضروری است.
گزارش شفاهی و گزارش کتبی، جمعاً 16 نمره و فعالیت در «گروه همکار» 4 نمره خواهد داشت. برای فعالیت های مضاعف و شرکت در مباحث کلاس، نمره تشویقی در نظر گرفته می شود.
در جلسه امتحان، هر دانشجو مکلف است خلاصه ای از بعضی فعالیت های تحقیقی خود در جریان این درس را توضیح دهد. این گزارش مختصر نیز در مجموع 16 نمره کتبی لحاظ خواهد شد.