در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

با قرآن

* یا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناکَ خَلیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوی‏ فَیُضِلَّکَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذینَ یَضِلُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ شَدیدٌ بِما نَسُوا یَوْمَ الْحِسابِ
اى داوود ما تو را در زمین خلیفه [و جانشین] گردانیدیم پس میان مردم به حق داورى کن و زنهار از هوس پیروى مکن که تو را از راه خدا به در کند در حقیقت کسانى که از راه خدا به در مى‏روند به [سزاى] آنکه روز حساب را فراموش کرده‏اند عذابى سخت‏خواهند داشت

ص / 26

بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

پیش نویس طرح درس بررسی تفصیلی

پنجشنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۲، ۱۲:۲۱ ب.ظ


 پیش نویس طرح درس بررسی تفصیلی برخی مسائل حقوق بین الملل عمومی که به یاری خداوند طی نیمسال دوم 3-92 در مؤسسه آموزش عالی شهید اشرفی اصفهانی، ارائه خواهد شد جهت استحضار و بهره مندی از دیدگاه های استادان و دانشجویان محترم و تعدیل های احتمالی در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد. آخرین تغییرات پس از هماهنگی با دانشجویان و در جلسات آغاز نیمسال تحصیلی آینده اعمال خواهد شد.

 

یک – موضوعات درس

 

الف – معرفی منابع حقوق بین الملل

 معاهدات (معرفی کلی با توجه به درس حقوق معاهدات)

عرف (منبع: کتاب شکل گیری حقوق بین الملل عرفی مؤسسه حقوق بین الملل و کتاب شکل گیری و شناسایی حقوق بین الملل عرفی شهرام زرنشان)

اصول کلی حقوق

رویه قضایی

دکترین

 

ب – رویه قضایی بین المللی

یک . نمونه هایی از تأثیر رویه قضایی

نظر مشورتی دیوان بین المللی دادگستری در قضیه مصونیت شغلی کارکنان ملل متحد

http://www.icj-cij.org/docket/index.php?p1=3&p2=4&code=ecosoc&case=81&k=48&p3=0

 

قضیه کارخانه کورزو

www.icj-cij.org/pcij/serie_A/A_17/54_Usine_de_Chorzow_Fond_Arret.pdf

 

قضیه بارسلونا ترکشن 1962

http://www.icj-cij.org/docket/index.php?p1=3&p2=3&code=bt2&case=50&k=1a&p3=0

 

قضیه کارکنان دیپلماتیک و کنسولی آمریکا در تهران

http://www.icj-cij.org/docket/index.php?p1=3&p2=3&code=usir&case=64&k=c9&p3=0

 

قضیه تادیچ در دادگاه کیفری بین المللی یوگسلاوی سابق - صلاحیت

http://www.icty.org/case/tadic/4

 

دو . رویه های جدیدتر

اختلاف مرزی و دریایی نیکاراگوئه و کلمبیا

http://www.icj-cij.org/docket/index.php?p1=3&p2=3&code=nicol&case=124&k=e2&p3=0

 

قضیه نادا در دیوان اروپایی حقوق بشر 2012

http://www.court3.com/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-113118

http://www.echr.coe.int/Pages/home.aspx?p=caselaw&c=#n13862315060307508834362_pointer

 

نظریه مشورتی آثار ساخت دیوار حائل در سرزمین های اشغالی

http://www.icj-cij.org/docket/index.php?p1=3&p2=4&code=mwp&case=131&k=5a&p3=0

 

قضیه احمدو سادیو دیالو

http://www.icj-cij.org/docket/index.php?p1=3&p2=3&code=gc&case=103&k=7a&p3=0

 

فعالیت های نظامی در سرزمین کنگو

http://www.icj-cij.org/docket/index.php?p1=3&p2=3&code=crw&case=126&k=19&p3=0&lang=en

 

سه . وضع حاضر

معرفی آخرین وضعیت دیوان کیفری بین المللی، دیوان بین المللی دادگستری و دادگاه ویژه لبنان.

http://www.icc-cpi.int

http://www.icj-cij.org

http://www.stl-tsl.org/

 

ج – نقش دکترین

رأی قضیه مصونیت صلاحیتی (آلمان علیه ایتالیا) و رأی مخالف قاضی ترینداد در این پرونده

http://www.icj-cij.org/docket/index.php?p1=3&p2=3&k=60&case=143&code=ai&p3=0

 

د – ایران و ساخت حقوق بین الملل

مواضع نمایندگی ایران در نشست های کمیته ششم مجمع عمومی ملل متحد در موضوعات مختلف.

 

دو - روش کار کلاسی:

در جلسات ابتدایی، توضیحات بخش الف ارائه می شود. موضوعات بخش «ب» میان دانشجویان تقسیم خواهد شد و هر دانشجو موظف است طبق زمانبندی، گزارش کار خود را درباره پرونده مربوطه در کلاس ارائه دهد. تعیین موضوع هر دانشجو حداقل دو جلسه قبل از ارائه وی حسب اعلام آمادگی او خواهد بود. در صورت فقدان داوطلب، یکی از ایشان به قید قرعه مشخص خواهد شد و همزمان سه دانشجوی دیگر به عنوان «گروه همکار» نیز موظف خواهند شد حداقل یک مقاله مرتبط را مطالعه و نکات مورد نظر خود را در جلسه بیان کنند. آنها همچنین کار هم کلاسی خود را نقد می کنند و پیشنهادهای خود را ارائه خواهند کرد.

همه دانشجویان باید درباره حداقل یک پرونده، گزارش تحقیقی کاملی در پایان ترم ارائه دهند. گروهی که کار کلاسی ارائه کرده اند فقط یک گزارش و گروه دیگر دو گزارش باید به صورت مکتوب آماده کنند. هر دانشجو باید حداقل یک بار عضو «گروه همکار» باشد.

هر گزارش کتبی، باید شامل شرح موضوع اختلاف، بیان استدلال های طرفین و مرجع قضایی مربوطه باشد. در ادامه به ادبیات حقوقی و نقدهای نویسندگان بر آن رأی اشاره و در نهایت، رأی و نقدهای مورد اشاره، از سوی محقق نقد و ارزیابی شود.

در گزارش شفاهی، صرفاً بیان شرح موضوع اختلاف و محتوای رأی ضروری است.

گزارش شفاهی و گزارش کتبی، جمعاً 16 نمره و فعالیت در «گروه همکار» 4 نمره خواهد داشت. برای فعالیت های مضاعف و شرکت در مباحث کلاس، نمره تشویقی  در نظر گرفته می شود.

در جلسه امتحان، هر دانشجو مکلف است خلاصه ای از بعضی فعالیت های تحقیقی خود در جریان این درس را توضیح دهد. این گزارش مختصر نیز در مجموع 16 نمره کتبی لحاظ خواهد شد.

 

نظرات  (۴)

۲۸ دی ۹۲ ، ۰۲:۱۰ مهناز بهراملو
سلام. روش کار کلاسی فوق العاده است موافق با این روش هستم.ممنون
 با عرض سلام
خوش بحال دانشجویانتان. در معتبرترین دانشگاههای ایران هم چنین خبری نیست و سمبل کاری است با عرض معذرت ، امیدوارم قدر این فرصت را بدانند و بنحو احسن استفاده برند.
دست مریزاد

باسلام

آفرین به این وجدان کاری. پاسخ دهندگان این سوالات دانشجوی حقوق به معنای واقعی خواهند بود. در دیگر جاها از این خبرا نیست . شاید استادی که واقعا یاسواد باشه ما نداریم.

پاسخ:
کار من معلمی است. استاد، برای خودش استاد است بخاطر علمش و نه برای دانشجویانش. اما معلم، سعی میکند در مسیر یادگرفتن با دانشجو همراه شود. معلم خودش هم چیزهای تازه یاد می گیرد.مانده تا دانشجویی مثل من استاد شود. البته که استاد کم داریم و استاد معلم کمتر.

احسنت

آفرین

مرحبا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">