در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

با قرآن

* یا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناکَ خَلیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوی‏ فَیُضِلَّکَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذینَ یَضِلُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ شَدیدٌ بِما نَسُوا یَوْمَ الْحِسابِ
اى داوود ما تو را در زمین خلیفه [و جانشین] گردانیدیم پس میان مردم به حق داورى کن و زنهار از هوس پیروى مکن که تو را از راه خدا به در کند در حقیقت کسانى که از راه خدا به در مى‏روند به [سزاى] آنکه روز حساب را فراموش کرده‏اند عذابى سخت‏خواهند داشت

ص / 26

بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

آزمون حقوق سازمانهای بین المللی

دوشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۰۴ ق.ظ

دانشگاه اصفهان - دی 94

استفاده از منشور ملل متحد و دیگر معاهدات بین­المللی آزاد است.

به چهار مورد از سؤالات زیر به طور مشروح و مستدل پاسخ دهید.

  

1. دولت فلسطین در تلاش است تا به عنوان یک دولت مستقل به عضویت ملل متحد درآید. ممکن است برخی گروه ها یا احزاب و شخصیت های سیاسی با این تصمیم مخالف باشند یا خواستار برکنار ماندن فلسطین از برخی تعهدات مندرج در منشور بشوند؛ در نتیجه خواهان عدم عضویت یا حداقل اعمال حق شرط بر منشور باشند. اولا آیا عدم عضویت در ملل متحد، تأثیری بر تعهدات حقوقی بین­المللی یک کشور در قبال اصول ملل متحد دارد؟ ثانیا با تشریح مبانی موضوع بیان کنید که آیا یک دولت می تواند نسبت به منشور حق شرط بگذارد؟ ثالثا فرایند عضویت این کشور طبق منشور چگونه خواهد بود؟

2. دولت ایران مدعی است قطعنامه های شورای امنیت ملل متحد درباره برنامه هسته ای ایران به علت عدم تهدید واقعی صلح و امنیت بین المللی، مخدوش ساختن حقوق دولت و مردم ایران و عدم رعایت اصل تناسب، نامشروع، غیرقانونی، ناعادلانه و ظالمانه است. اولا آیا شورای امنیت در شناسایی یک وضعیت تهدید صلح چه اختیارات و الزاماتی دارد؟ ثانیا آیا این شورا در اخذ تصمیماتش تعهدی در قبال حقوق بین­الملل دارد؟ این تعهدات چیست؟ آیا امکان مراجعه به دیوان بین المللی دادگستری برای لغو این قطعنامه ها وجود داشته است؟

3. ضمن بیان دیدگاه های مختلف درباره مبنا و منشاء شخصیت حقوقی سازمانهای بین­المللی و نقد آنها، تبیین کنید که رویه قضایی بین­المللی از کدام دیدگاه حمایت می کند و آثار چنین شخصیتی چیست؟

4. باتوجه به کنوانسیون حقوق معاهدات، مبانی و متن منشور و رویه ملل متحد، امکان خروج یک کشور از عضویت ملل متحد را بررسی کنید.

5. مجمع عمومی ملل متحد، طی قطعنامه­های متعددی از جمله قطعنامه 186/66 کاربرد زور اقتصادی و تحریم یکجانبه از سوی کشورهای توسعه یافته علیه کشورهای در حال توسعه را محکوم کرده و مغایر حقوق بین الملل دانسته است. آثار چنین قطعنامه ای از نظر حقوق بین الملل چیست؟

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">