در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

با قرآن

* یا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناکَ خَلیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوی‏ فَیُضِلَّکَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذینَ یَضِلُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ شَدیدٌ بِما نَسُوا یَوْمَ الْحِسابِ
اى داوود ما تو را در زمین خلیفه [و جانشین] گردانیدیم پس میان مردم به حق داورى کن و زنهار از هوس پیروى مکن که تو را از راه خدا به در کند در حقیقت کسانى که از راه خدا به در مى‏روند به [سزاى] آنکه روز حساب را فراموش کرده‏اند عذابى سخت‏خواهند داشت

ص / 26

بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

آزمون حقوق بین الملل عمومی 2

سه شنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۲، ۰۸:۱۶ ق.ظ


دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی – خرداد 91

استفاده از منشور ملل متحد و سایر اسناد و معاهدات بین المللی مجاز است. به سه مورد از سؤالات زیر مشروح و مستدل و مستند پاسخ دهید:

1 – گسترش بیابان های کشور عراق طی چند سال اخیر به وقوع پدیده ای فصلی به نام غبار ریزگردها در ایران منجر شده است که ضمن آلودگی هوا و تهدید حق بهره مندی از محیط زیست سالم، به بروز مشکلات تنفسی و قلبی برای شهروندان ایرانی منجر شده است. در پرتو اصول کلی حقوق و حقوق مسئولیت بین المللی دولت، مسئولیت دولت های عراق و ایران را در این زمینه بررسی کنید. ضمناً آیا دولت ایران می تواند بابت مسئولیت احتمالی دولت عراق به مراجع قضایی بین المللی مراجعه کند؟ در صورت پاسخ مثبت، این مرجع چه نهادی است؟ چه شرایطی باید محقق شود تا صلاحیت مرجع مزبور برای رسیدگی فراهم شود؟ در صورت اثبات مسئولیت عراق، چه روش های جبرانی را پیشنهاد می کنید؟

 

2- دولت بحرین با درخواست کمک از نیروهای نظامی عربستان سعودی، اعتراضات مردمی نسبت به اداره کشور و عدم رعایت حقوق بشر را سرکوب کرده است و دو دولت به دنبال دستیابی به نوعی اتحاد سیاسی هستند. مسئولیت دولت های بحرین و عربستان و سایر اعضای جامعه بین المللی را در پرتو اصول و مبانی حقوق بین الملل نظیر موازین حقوق بشر (ازجمله حقوق و آزادی های سیاسی مندرج در میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی)، حق تعیین سرنوشت، سرشت قواعد آمره و پیش نویس مواد راجع به مسئولیت بین المللی دولت؛ به خصوص از حیث منشاء مسئولیت، مسئولیت بر مسئولیت (قواعد ثانویه مکرر) و دولت ذیحق در استناد به مسئولیت تحلیل و ارزیابی کنید.

 

3 – 1 – مبانی توسل به مذاکره را به عنوان یکی از روش های حل اختلافات بین المللی توضیح دهید و بیان کنید با توجه به رویه قضایی بین المللی، مذاکره ممکن است چه ارتباطی با دیگر روش های حل اختلاف نظیر ارجاع به داوری یا مراجع قضایی بین المللی داشته باشد؟

3 – 2 –  دفتر دادستانی دیوان کیفری بین المللی اخیراً طی بیانیه ای به علت تشکیک در دولت بودن فلسطین، عملاً رسیدگی به جنایات ارتکابی در جنگ غزه را کنار گذاشته است. با توجه به عدم عضویت فلسطین و اسرائیل در دیوان، اینک چه راهکارهای حقوقی برای فراهم شدن امکان رسیدگی دیوان (یا حتی سایر دولت ها) به این جنایات وجود دارد؟ آیا دولت بودن فلسطین را می توان به عنوان سؤالی جهت کسب نظر مشورتی به دیوان بین المللی دادگستری ارجاع نمود؟ به نظر شما چه نهاد یا نهادهایی صلاحیت طرح چنین سؤالی را خواهد داشت؟ نظر مشورتی احتمالی، چه تأثیری در روند رسیدگی دیوان کیفری بین المللی خواهد داشت؟

 

4 – چنانچه تحقیق یا ترجمه اختیاری برای این درس انجام داده اید خلاصه ای سؤالات اصلی تحقیق، تحلیل های مربوطه، نتایج و پیشنهادهای احتمالی خود را حداکثر در هفت سطر بیان کنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">