در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

یادداشت ها و آثار امیر مقامی

در رگ تاک

با قرآن

* یا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناکَ خَلیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوی‏ فَیُضِلَّکَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذینَ یَضِلُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ شَدیدٌ بِما نَسُوا یَوْمَ الْحِسابِ
اى داوود ما تو را در زمین خلیفه [و جانشین] گردانیدیم پس میان مردم به حق داورى کن و زنهار از هوس پیروى مکن که تو را از راه خدا به در کند در حقیقت کسانى که از راه خدا به در مى‏روند به [سزاى] آنکه روز حساب را فراموش کرده‏اند عذابى سخت‏خواهند داشت

ص / 26

بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

آزمون حقوق سازمان های بین المللی

دوشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۲، ۰۶:۲۲ ب.ظ


کارشناسی حقوق

مؤسسه آموزش عالی شهید اشرفی اصفهانی – دی 92

 

استفاده از اسناد بین المللی (به وِیژه منشور ملل متحد) مجاز است. کافی است به شش مورد از سؤالات، مستدل و مستند پاسخ دهید.

 

مجمع عمومی سازمان ملل، چند روز پیش به پیشنهاد ایران، قطعنامه ای در خصوص «جهان، علیه خشونت و افراط­گرایی (WAVE)»  به تصویب رساند. در جریان تصویب این قطعنامه نمایندگان پاکستان، فیلیپین، آمریکا، اتحادیه اروپا و... از پیشنهاد ایران استقبال کردند اما نماینده رژیم اسرائیل، به مخالفت با آن پرداخت. نهایتاً با توجه به عدم درخواست رأی گیری، قطعنامه مزبور با اجماع به تصویب رسید.

برابر بند یکم این قطعنامه، مجمع عمومی «بر تعهد بین‌المللی همه دولت‌ها براساس منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل به‌ویژه در زمینه خودداری از توسل به تهدید و یا استفاده از زور علیه تمامیت سرزمینی و استقلال سیاسی هر دولتی و به هر شکلی که با اهداف ملل متحد در تعارض باشد، و حل اختلافات بین‌الملل به روش‌های مسالمت‌آمیز و بر پایه منشور ملل متحد تأکید می‌کند.»

طبق بند پنجم «بر این نکته مهم تأکید می‌شود که دولت‌ها قویاً همه اشکال خشونت علیه زنان را محکوم کرده و از تمسک به هرگونه رسم، سنت و ملاحظات مذهبی برای خودداری از عمل به تعهدات خود نسبت به از بین بردن چنین خشونت‌هایی که در اعلامیه رفع خشونت علیه زنان ذکر شده اند، خودداری می‌کنند.»

به موجب بند 14 این سند نیز « از دبیرکل درخواست می‌شود که مجمع عمومی را در نشست هفتادمش نسبت به چگونگی اجرای قطعنامه حاضر آگاه کرده و طرق و وسایلی را پیشنهاد کند که به‌واسطه آن‌ها نظام ملل متحد و دبیرخانه بتوانند به کشورهای عضو براساس درخواست‌شان و نیز در چارچوب بودجه موجود کمک کنند تا زمینه لازم برای افزایش آگاهی عمومی درخصوص خطرات نابردباری‌ها و افزایش درک عمومی و نبود خشونت فراهم شود.»

حال با توجه به مجموع مباحث مرتبط با حقوق سازمان های بین المللی و حقوق سازمان ملل متحد، بیان کنید که:

1- آیا قطعنامه مزبور در کل، الزام آور است؟

2 - در صورت الزام آور بودن بعضی مفاد این سند، مبنای الزام آوری احتمالی بندهای اول، پنجم و چهاردهم فوق را بررسی کنید.

3- روش تصویب قطعنامه (اجماع) را توضیح دهید و بیان کنید که چرا گاهی در سازمانهای بین المللی از این رویه استفاده می شود؟

4 -  روش مزبور چه تأثیری در اعتبار قطعنامه خواهد داشت؟

 5- آیا دولتهای غیرعضو ملل متحد، یا رژیم اسرائیل می­توانند مدعی شوند که مقرره بند یک قطعنامه، برای آنها الزام آور نیست؟

 6- آیا اتحادیه اروپا می تواند عضو یک سازمان بین المللی باشد؟ عضو سازمان ملل متحد چطور؟ بر چه اساسی نماینده اتحادیه، مواضع «اتحادیه» و نه دولت مشخصی را بیان کرده است؟

7 – آیا قطعنامه مزبور، تکلیفی برای شورای امنیت سازمان ملل در چهارچوب ماده 41 منشور ایجاد می کند؟

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">